ارتباط ویژگیهای روانشناختی اجتماعی بر قصد خرید کالاهای لوکس از طریق چشم و هم-چشمی
(ندگان)پدیدآور
رحمان سرشت, حسینشاکری, رویامولائی, سوراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه ما تحت محاصره خارقالعاده کالاهای لوکس، مصرف تظاهری و فراوانی خدمات، اشیاء و کالاها مادی قرار گرفتهایم. مطالعات جامعهشناختی به طور فزایندهای بر اهمیت نحوه و نوع مصرف کالاهای لوکس، در شکل بخشیدن به موقعیت و روابط اجتماعی تأکید دارد. این پژوهش به منظورتعیین و شناسایی ارتباط ویژگیهای روانشناختی اجتماعی بر قصد خرید از طریق چشم و همچشمی انجام شده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش نوعروسهای شهر سنندج است که حداکثر یکسال از ازدواج آنها نگذشته باشد و از میان آنان 205 نفر با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شده است و برای آزمون میانجیگری از آزمونهای رگرسیون و سوبل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مورد بحث رابطه معنیدار وجود دارد؛ اما نقش میانجیگری چشم و همچشمی در رابطه بین ویژگیهای روانشناختی اجتماعی و قصد خرید مورد تایید نمی شود. در پایان میتوان گفت که ویژگیهای فردی و فرهنگی خاص بر ارزش-های زنان و انگیزهها و باورهای آنان در مورد کالاها و از جمله خرید کالاهای لوکس تاثیرگذار است.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: ویژگیهای روانشناختی اجتماعیقصد خرید
چشم و همچشمی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
استاد تئوریهای سازمان، مدیریت دانش و استراتژیک دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
شاپا
2717-00042717-0012




