مطالعه سطوح گرافیکی هشدار در بستهبندی های سیگار و تاثیر آن بر نیات ترک مصرف؛ تحلیل نقش میانجی برانگیختگی ترس و ادراک از تهدید سلامت
(ندگان)پدیدآور
خادمی گراشی, مهدیصفوی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهه های اخیر، بازاریابی اجتماعی به عنوان یک نگرش مؤثر بر تغییر رفتار تکامل یافته است. امروزه یکی از دغدغههای سلامتی برای جوانان جلوگیری از گرایش آن ها به دخانیات است. پیامهای هشداردهنده گرافیکی یکی از طرح های توسعه داده شده در بازاریابی اجتماعی است که هدف آن افزایش کنش ترک یا کاهش مصرف سیگار است. این پیامها، روشی است که امید می رود بتوان از طریق آن با مصرفکننده سیگار و اطرافیان او ارتباط برقرار کرد تا رفتار مصرفی وی تعدیل شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر هشدارهای گرافیکی روی پاکتهای سیگار است. در پیمایش انجام شده دادههای مورد نیاز از 126 نفر از دانشجویان سیگاری دانشگاههای تهران در منطقه یک جمعآوری و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که سطوح هشداردهنده در پرتو متغیر دفعات مصرف سیگار منجر به ایجاد ترس میشود و ترس بر روی باور به تهدید سلامت ناشی از مصرف سیگار تاثیر میگذارد. با این حال یافتهها نشان داد هشدارهای گرافیکی بر نیات ترک سیگار تاثیری ندارد ولی در تعامل با دفعات مصرف سیگار میتواند بر نیات ترک سیگار تاثیر داشته باشد. نتایج این پژوهش همچنین نشان میدهد که پیامهای تصویری برخلاف پیامهای متنی تأثیرگذاری بیشتری دارند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: بازاریابی اجتماعیباور به تهدید سلامت
ترس
نیات ترک کردن
سطوح گرافیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
استادیار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت وبرنامه ریزیکارشناسی ارشد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
شاپا
2717-00042717-0012




