بررسی میزان انتشار و نحوه پراکندگی آلایندههای حاصل از خودروهای شهر تبریز
(ندگان)پدیدآور
خازینی, لیلاجمشیدی کلجاهی, میناBlond, Nadège
نوع مدرک
Textمقاله کامل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آلودگی هوای ناشی از خودروها، یکی از بحرانهای آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت دنیا و ایران است. شرایط جغرافیایی خاص شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت ایران و قطب تجاری و صنعتی بخش شمالغرب کشور، آلودگی هوا در این شهر را تشدید میکند. در این مطالعه انتشارات حاصل از ناوگان خودروهای سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس با استفاده از مدل انتشار IVE مورد بررسی قرار گرفت و مدل پراکندگی AERMOD به منظور بررسی نحوه پراکندگی آلایندهها و محاسبه درصد اختلاف نتایج پیشبینی شده با مقادیر اندازهگیری شده مورد استفاده قرارگرفت. در حالت کلی، در حدود 6/3 میلیون خودروی شخصی، تاکسی و اتوبوس شهری در سطح شهر تبریز در حال تردد هستند که %7/58، %9/27 و %4/13 از این تعداد به ترتیب در خیابانهای مسکونی، شریانی و بزرگراهی انجام میگیرد. میزان انتشار روزانه حاصل از این ناوگانها در حدود 4/10812 تن میباشد که %2 از آن را انتشارات استارت تشکیل میدهد. آلایندههای CO، CH4، NOx و VOCs با سهم %8/82، %27/11، %18/4 و %52/1 از کل آلایندههای روزانه، بیشترین میزان انتشار را داشته و در نتیجه این آلایندهها بالاترین ضرایب انتشار (به ترتیب با میزان 185/4، 57/0، 212/0 و 051/0 تن در هر کیلومتر) را دارند. خودروهای سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس به ترتیب عامل انتشار %3/94، %9/3 و %8/1 از کل انتشارات هستند. مدل پراکندگی AERMOD غلظت آلایندههای CO، NOx، SOx و PM2.5 به ترتیب به طور متوسط با %6/140، %6/126، %64 - و %5 اختلاف از مقادیر اندازهگیری شده در ایستگاههای پایش کیفیت هوا پیشبینی کرده است.
کلید واژگان
منابع متحرکخودروها
مدل انتشار IVE
مدل پراکندگی AERMOD
شماره نشریه
96تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزDean of Faculty of Civil Engineering
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزدانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز
Laboratoire Image Ville Environnement (LIVE), University of Strasbourg, Strasbourg, France



