نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخازینی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorجمشیدی کلجاهی, میناfa_IR
dc.contributor.authorBlond, Nadègefa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:54:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:54:54Z
dc.date.available1399-07-09T11:54:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:54:54Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-08en_US
dc.date.submitted1398-09-17fa_IR
dc.identifier.citationخازینی, لیلا, جمشیدی کلجاهی, مینا, Blond, Nadège. (1398). بررسی میزان انتشار و نحوه‌ پراکندگی آلاینده‌های حاصل از خودروهای شهر تبریز. نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز, 493(96), 23-34.fa_IR
dc.identifier.issn2008-7918
dc.identifier.urihttps://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9650.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411595
dc.description.abstractآلودگی هوای ناشی از خودروها، یکی از بحران‌های آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت دنیا و ایران است. شرایط جغرافیایی خاص شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت ایران و قطب تجاری و صنعتی بخش شمال‌غرب کشور، آلودگی هوا در این شهر را تشدید می‌کند. در این مطالعه انتشارات حاصل از ناوگان خودروهای سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس با استفاده از مدل انتشار IVE مورد بررسی قرار گرفت و مدل پراکندگی AERMOD به منظور بررسی نحوه‌ پراکندگی آلاینده‌ها و محاسبه‌ درصد اختلاف نتایج پیش‌بینی شده با مقادیر اندازه‌گیری شده مورد استفاده قرارگرفت. در حالت کلی، در حدود 6/3 میلیون خودروی شخصی، تاکسی و اتوبوس شهری در سطح شهر تبریز در حال تردد هستند که %7/58، %9/27 و %4/13 از این تعداد به ترتیب در خیابان‌های مسکونی، شریانی و بزرگراهی انجام می‌گیرد. میزان انتشار روزانه حاصل از این ناوگان‌ها در حدود 4/10812 تن می‌باشد که %2 از آن را انتشارات استارت تشکیل می‌دهد. آلاینده‌های CO، CH<sub>4</sub>، NOx و VOCs با سهم %8/82، %27/11، %18/4 و %52/1 از کل آلاینده‌های روزانه، بیش­ترین میزان انتشار را داشته و در نتیجه این آلاینده‌ها بالاترین ضرایب انتشار (به ترتیب با میزان 185/4، 57/0، 212/0 و 051/0 تن در هر کیلومتر) را دارند. خودروهای سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس به ترتیب عامل انتشار %3/94، %9/3 و %8/1 از کل انتشارات هستند. مدل پراکندگی AERMOD غلظت آلاینده‌های CO، NOx، SOx و PM<sub>2.5</sub> به ترتیب به طور متوسط با %6/140، %6/126، %64 - و %5 اختلاف از مقادیر اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا پیش‌بینی کرده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherDean of Faculty of Civil Engineeringen_US
dc.relation.ispartofنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Civil and Environmental Engineeringen_US
dc.subjectمنابع متحرکfa_IR
dc.subjectخودروهاfa_IR
dc.subjectمدل انتشار IVEfa_IR
dc.subjectمدل پراکندگی AERMODfa_IR
dc.titleبررسی میزان انتشار و نحوه‌ پراکندگی آلاینده‌های حاصل از خودروهای شهر تبریزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله کامل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentLaboratoire Image Ville Environnement (LIVE), University of Strasbourg, Strasbourg, Francefa_IR
dc.citation.volume493
dc.citation.issue96
dc.citation.spage23
dc.citation.epage34


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد