| dc.contributor.author | خازینی, لیلا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | جمشیدی کلجاهی, مینا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | Blond, Nadège | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:54:54Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:54:54Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T11:54:54Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T11:54:54Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-12-08 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-09-17 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | خازینی, لیلا, جمشیدی کلجاهی, مینا, Blond, Nadège. (1398). بررسی میزان انتشار و نحوه پراکندگی آلایندههای حاصل از خودروهای شهر تبریز. نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز, 493(96), 23-34. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-7918 |  | 
| dc.identifier.uri | https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9650.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411595 |  | 
| dc.description.abstract | آلودگی هوای ناشی از خودروها، یکی از بحرانهای آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت دنیا و ایران است. شرایط جغرافیایی خاص شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت ایران و قطب تجاری و صنعتی بخش شمالغرب کشور، آلودگی هوا در این شهر را تشدید میکند. در این مطالعه انتشارات حاصل از ناوگان خودروهای سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس با استفاده از مدل انتشار IVE مورد بررسی قرار گرفت و مدل پراکندگی AERMOD به منظور بررسی نحوه پراکندگی آلایندهها و محاسبه درصد اختلاف نتایج پیشبینی شده با مقادیر اندازهگیری شده مورد استفاده قرارگرفت. در حالت کلی، در حدود 6/3 میلیون خودروی شخصی، تاکسی و اتوبوس شهری در سطح شهر تبریز در حال تردد هستند که %7/58، %9/27 و %4/13 از این تعداد به ترتیب در خیابانهای مسکونی، شریانی و بزرگراهی انجام میگیرد. میزان انتشار روزانه حاصل از این ناوگانها در حدود 4/10812 تن میباشد که %2 از آن را انتشارات استارت تشکیل میدهد. آلایندههای CO، CH<sub>4</sub>، NOx و VOCs با سهم %8/82، %27/11، %18/4 و %52/1 از کل آلایندههای روزانه، بیشترین میزان انتشار را داشته و در نتیجه این آلایندهها بالاترین ضرایب انتشار (به ترتیب با میزان 185/4، 57/0، 212/0 و 051/0 تن در هر کیلومتر) را دارند. خودروهای سواری شخصی، تاکسی و اتوبوس به ترتیب عامل انتشار %3/94، %9/3 و %8/1 از کل انتشارات هستند. مدل پراکندگی AERMOD غلظت آلایندههای CO، NOx، SOx و PM<sub>2.5</sub> به ترتیب به طور متوسط با %6/140، %6/126، %64 - و %5 اختلاف از مقادیر اندازهگیری شده در ایستگاههای پایش کیفیت هوا پیشبینی کرده است. | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.publisher | Dean of Faculty of Civil Engineering | en_US | 
| dc.relation.ispartof | نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Civil and Environmental Engineering | en_US | 
| dc.subject | منابع متحرک | fa_IR | 
| dc.subject | خودروها | fa_IR | 
| dc.subject | مدل انتشار IVE | fa_IR | 
| dc.subject | مدل پراکندگی AERMOD | fa_IR | 
| dc.title | بررسی میزان انتشار و نحوه پراکندگی آلایندههای حاصل از خودروهای شهر تبریز | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله کامل پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | Laboratoire Image Ville Environnement (LIVE), University of Strasbourg, Strasbourg, France | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 493 |  | 
| dc.citation.issue | 96 |  | 
| dc.citation.spage | 23 |  | 
| dc.citation.epage | 34 |  |