همبستگی بین نمرات امتحان جامع علوم پایه و نمره استادان در گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طی سال های 85-1375
(ندگان)پدیدآور
ا... توکلی, محمدانصاری, علیوزیری نژاد, رضاکاظمی, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
خلاصه زمینه و هدف : نتایج ارزشیابی استادان یکی از عوامل مؤثر در تصمیم گیری های دانشگاه است. از آنجا که رتبه دانشگاه ها در امتحان علوم پایه نشان دهنده موفقیت آموزشی دانشگاه ها است، این بررسی به منظور تعیین همبستگی بین نمرات امتحان جامع علوم پایه پزشکی با نمرات ارزشیابی استادان گروه های آموزشی علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. مواد و روش ها : این مطالعه توصیفی با بررسی پرونده آموزشی کلیه دانشجویانی که در آزمون علوم پایه تا سال 1388 شرکت کرده بودند، انجام شد. از یک چک لیست که شامل متغیرهای جنس، سن، معدل دوره علوم پایه، نمره امتحان جامع علوم پایه و نمره ارزشیابی استادان در دروس پایه بود، برای ثبت داده ها استفاده گردید. همبستگی بین داده ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد. یافته ها : نمره آزمون علوم جامع پایه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری نداشت اما معدل دوره علوم پایه دختران به طور معنی داری بییشتر از پسران بود. بیشترین همبستگی با نمره آزمون علوم پایه را معدل دوره علوم پایه و سپس به ترتیب دروس آسیب شناسی، آناتومی، زبان تخصصی و جنین شناسی داشتند. کمترین همبستگی با نمره آزمون علوم پایه مربوط به دروس فیزیک پزشکی، معارف اسلامی، تغذیه و روانشناسی بود. نتیجه گیری : بین نمره آزمون علوم پایه دانشجویان با معدل دوره علوم پایه آنان و نیز اکثر دروس این دوره همبستگی معنی داری وجود دارد که بیانگر پایایی و اعتبار کیفیت ارزشیابی توسط اعضای هیأت علمی این دانشگاه می باشد.
کلید واژگان
آزمون جامع علوم پایهدوره علوم پایه
دانشجوی پزشکی
رفسنجان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences




