مرور دوره 9, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 9 از 9
- 
آسیبشناسی درسنامههای حافظ (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)درسنامههای متون ادبی به عنوان آثاری که بتوانند نیاز دانشجویان در یک ماده درسی را تأمین کنند، غالباً در شکل گزیدههایی از متون نظم و نثر تهیه میشوند. در این درسنامهها باید چهار نکته اصلی مورد توجه قرار گیرد: 1) محتوای ...
 
- 
آسیبشناسی سرفصل مصوب گرایش ادبیات روایی در مقطع کارشناسی ارشد در پرتو مطالعات برنامهریزی آموزشی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)این جستار، برخی از آسیبهای برنامه درسی مصوب وزارت علوم برای گرایش ادبیات روایی در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی را معرفی، توصیف، تحلیل و ارزیابی نقادانه میکند. گسترش رشتهها و به تبع آن گرایشهای مختلف در ...
 
- 
تاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)نقد ادبی در سالهای اخیر با اقبال فراوانی از سوی پژوهشگران مواجه گردیده است. جدای از انبوه کسانی که نقد آثار ادبی را رسالت و خویشکاری خود ساخته، آثار متعددی در نقد آثار شاعران و نویسندگان آفریدهاند، برخی دیگر از پژوهشگران ...
 
- 
سخن سردبیر (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)یکی از انتظارات مهمی که جامعۀ دانشگاهی از مجلات علمی پژوهشی دارند، این است که با تحلیل و نقد عالمانۀ وضعیت موجود حوزه تخصصی خود اعم از وضعیت متون تولید شده از کتابها و مقالهها و نیز وضعیت آموزشی و پژوهشی در آن حوزه را ...
 
- 
مرور انتقادیِ کتب نقد ادبی در زمینه آبشخورهای نقد (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)تقریباً همۀ مولفان کتُب نقدِ ادبی درایران ازاستاد زرینکوب تا متاخّران(شمیسا، امامی، غلامحسینزاده، درگاهی، بشردوست، شایگانفر و...) همه یا بخشی ازکتاب خود را به بررسی آثار، منابع و آبشخورهای «نقد ...
 
- 
ناسامانگی ادبیات تطبیقی در ایران (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)پس از گذشت بیش از پنج دهه از تأسیس اولین کرسی ادبیات تطبیقی در ایران هنوز این رشته در دانشگاههای ایران راهاندازی نشده و در طول یک دهۀ گذشته در حاشیه بهصورت یکی از گرایشهای رشتۀ ادبیات فارسی ارائه شده است. این ...
 
- 
نقد درسنامههای ادبیات عمومی و پیشنهاد و راهکارهایی برای بهبود یادگیری فراگیران (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)در این جستار به بررسی و نقد درسنامههای ادبیات عمومی دانشگاهی پرداخته شده است. نقد این درسنامهها با تکیه بر هدف و غایتی که باید داشته باشند،انجام شده است. از آنجا که تنوّع و گوناگونی این درسنامهها بخصوص در چند سال اخیر ...
 
- 
نقد درسنامههای ادبیات معاصر نثر؛ با نگاه به سرفصلهای درس (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)در مقالۀ حاضر، ضمن گذری بر پیشینۀ تألیف آثار در حوزۀ نثر معاصر فارسی، چهار منبع از درسنامههای «ادبیات معاصر نثر»، تألیف یاحقی، عبدللهیان، رحیمیان و روزبه مورد بررسی قرار گرفته و در کنار بیان کاستیها و ...
 
- 
نقد درسنامههای رستم و اسفندیار در شرح تعابیر و ابیات (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)از مجموع چهار واحد شاهنامه در دانشکدههای ادبیات، دو واحد به داستان رستم و اسفندیار اختصاص دارد. برای این درس، کتابهای متعدد منتشر شده است. غیر از کتابهایی که به منظور تدریس برای دانشجویان تألیف شده، در آثار ...
 



