مرور دوره 9, شماره 1 بر اساس عنوان

  • آسیب‌شناسی درسنامه‌های حافظ 

    امامی, نصراله (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    درسنامه­های متون ادبی به عنوان آثاری که بتوانند نیاز دانشجویان در یک ماده درسی را تأمین کنند، غالباً در شکل گزیده­هایی از متون نظم و نثر تهیه می­شوند. در این درسنامه­ها باید چهار نکته اصلی مورد توجه قرار گیرد: 1) محتوای ...

  • آسیب‌شناسی سرفصل مصوب گرایش ادبیات روایی در مقطع کارشناسی ارشد در پرتو مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی 

    حرّی, ابوالفضل (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    این جستار، برخی از آسیب‌های برنامه درسی مصوب وزارت علوم برای گرایش ادبیات روایی در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی را معرفی، توصیف، تحلیل و ارزیابی نقادانه می‌کند. گسترش رشته‌ها و به تبع آن گرایش‌های مختلف در ...

  • تاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد 

    امن خانی, عیسی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    نقد ادبی در سال­های اخیر با اقبال فراوانی از سوی پژوهشگران مواجه گردیده است. جدای از انبوه کسانی که نقد آثار ادبی را رسالت و خویشکاری خود ساخته، آثار متعددی در نقد آثار شاعران و نویسندگان آفریده­اند، برخی دیگر از پژوهشگران ...

  • سخن سردبیر 

    پارساپور, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    یکی از انتظارات مهمی که جامعۀ دانشگاهی از مجلات علمی پژوهشی دارند، این است که با تحلیل و نقد عالمانۀ وضعیت موجود حوزه تخصصی خود اعم از وضعیت متون تولید شده از کتاب‌ها و مقاله‌ها و نیز وضعیت آموزشی و پژوهشی در آن حوزه را ...

  • مرور انتقادیِ کتب نقد ادبی در زمینه آبشخورهای نقد 

    نیکویی, علیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    تقریباً همۀ مولفان کتُب نقدِ ادبی درایران ازاستاد زرینکوب تا متاخّران(شمیسا، امامی، غلامحسین­زاده، درگاهی، بشردوست، شایگان­فر و...) همه یا بخشی ازکتاب خود را به بررسی آثار، منابع و آبشخورهای «نقد ...

  • ناسامانگی ادبیات تطبیقی در ایران 

    انوشیروانی, علیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    پس از گذشت بیش از پنج دهه از تأسیس اولین کرسی ادبیات تطبیقی در ایران هنوز این رشته در دانشگاه‌های ایران راه‌اندازی نشده و در طول یک دهۀ گذشته در حاشیه به‌‌صورت یکی از گرایش‌های رشتۀ ادبیات فارسی ارائه شده است. این ...

  • نقد درسنامه‌های ادبیات عمومی و پیشنهاد و راهکارهایی برای بهبود یادگیری فراگیران 

    نیک پناه, منصور (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    در این جستار به بررسی و نقد درسنامه­های ادبیات عمومی دانشگاهی پرداخته شده است. نقد این درسنامه­ها با تکیه بر هدف و غایتی که باید داشته باشند،انجام شده است. از آنجا که تنوّع و گوناگونی این درسنامه­ها بخصوص در چند سال اخیر ...

  • نقد درس‌نامه‌های ادبیات معاصر نثر؛ با نگاه به سرفصل‌های درس 

    جوکار, منوچهر (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
     در مقالۀ حاضر، ضمن گذری بر پیشینۀ تألیف آثار در حوزۀ نثر معاصر فارسی، چهار منبع از درس‌نامه‌های «ادبیات معاصر نثر»، تألیف یاحقی، عبدللهیان، رحیمیان و روزبه مورد بررسی قرار گرفته و در کنار بیان کاستی‌ها و ...

  • نقد درس‌نامه‌های رستم و اسفندیار در شرح تعابیر و ابیات 

    مالمیر, تیمور (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2019-03-21)
    از مجموع چهار واحد شاهنامه در دانشکده‌های ادبیات، دو واحد به داستان رستم و اسفندیار اختصاص دارد. برای این درس، کتاب‌های متعدد منتشر شده است. غیر از کتاب‌هایی که به منظور تدریس برای دانشجویان تألیف شده، در آثار ...