نقد درسنامههای ادبیات عمومی و پیشنهاد و راهکارهایی برای بهبود یادگیری فراگیران
(ندگان)پدیدآور
نیک پناه, منصورنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این جستار به بررسی و نقد درسنامههای ادبیات عمومی دانشگاهی پرداخته شده است. نقد این درسنامهها با تکیه بر هدف و غایتی که باید داشته باشند،انجام شده است. از آنجا که تنوّع و گوناگونی این درسنامهها بخصوص در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است و دستیابی به همۀ آنها بخصوص برخی درسنامهها که بیشتر درون دانشگاهی هستند و وارد محیطهای بزرگتر نشدهاند، امکانپذیر نبود بنابر درسنامههای موجود و تاحدودی مشهور گذاشته شد. در بررسی و نقد درسنامهها سعی شده است ایرادها و معایب کلّی درسنامهها ذکر شود و برای هر یک از ایرادها، مثالی از یک یا دو درسنامه نشان داده شود. به نظر میرسد درسنامههای ادبیات فارسی عمومی دانشگاهی، بیشتر بر اساس ذوق و سلیقۀ شخصی طرّاحی شدهاند و حتّی گزینش متون بر اساس خوشآمدِ نویسنده(گان) بوده است و به دور از در نظر گرفتن غایت و هدفی که این درسنامهها باید دنبال کنند. ضرورت بازبینی این درسنامهها برای آموزش هرچه بهتر و تدوین درسنامهای که در کمترین حجم (در مقایسه با درسنامههای دیگر) جامعترین اطلاعات را به دست دهد و انگیزه و میل و رغبت دانشجو را به مطالعه و فهم هرچه بهتر متون افزایش دهد، احساس میشود.
کلید واژگان
درس نامهفارسی عمومی
نقد
آموزش
یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی مجتمع آموزش عالی سراوانشاپا
2383-05492383-0557