مبانی مصرفگرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تأکید بر رسانه ملی
(ندگان)پدیدآور
غلامرضایی, علیاصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از نظر مفهومی، میان مفاهیم «دین» و «سبک زندگی»، رابطهای علّی قابل فرض است؛ به گونهای که برخی از صاحبنظران معتقدند دین در شکلدهی به سبک زندگی نقش بسزایی دارد.در میان ادیان مختلف، «دین اسلام» به دلیل تأثیرگذاری بر سبک زندگی پیروان خود، مقامی برجسته و ممتاز دارد زیرا تنها به ارائه اصول و ارزشهای کلی، بسنده نکرده و سنن و قوانین عملی بسیاری برای حوزههای مختلف زندگی بشر ارائه داده است؛ بنابراین، سبک زندگیای که اسلام ارائه میدهد، طرح مهندسی ویژهای را برای کاربرد در زندگی فردی و اجتماعی فراهم میکند.از دید مکاتب و نظریهپردازان غربی، مصرف، یکی از مؤلفههای مهم در سبک زندگی است چنان که اسلام نیز درباره آن دستورات بسیاری دارد. از این رو، در مقاله حاضر، ابتدا سبک زندگی و جایگاه مصرف در آن، از دیدگاه اندیشمندان غربی تعریف شده است و در ادامه، با اشاره به برخی از اصول و مبانی شریعت اسلام که تأثیر شگرفی بر سبک زندگی دینی دارند، 
کلید واژگان
اصول مصرف صحیح در اسلام و نقش رسانه ملی در ترویج آن بیان شده است. اصول مصرف در اسلامرسانه ملی
سبک زندگی
طبقه اجتماعی
مصرفگرایی
هویت
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای پژوهش هنر، معاون آموزش و پژوهش سازمان صداوسیماشاپا
2538-29772538-2985




