بازنمایی هویت فرهنگی قومی در شبکههای تلویزیونی ماهوارهای
(ندگان)پدیدآور
رسولی, رضامعروفی, فخرالدینخوانچه سپهر, شیرزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با جهانی شدن ارتباطات و گسترش ابزارهای ارتباطی، اقوام به شیوههای گوناگون از این رسانهها در راه ایجاد و تثبیت هویت قومی استفاده میکنند چنان که هر روزه بر تعداد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای که با محور قومیت فعالیت میکنند، افزوده میشود و این امر، در آینده نقش انحصاری دولت و رسانه ملی را در زمینه ارتباطات و اطلاعرسانی با چالش روبرو خواهد کرد. به این ترتیب، هدف پژوهش حاضر، شناسایی سازوکارهای بازنمایی هویت فرهنگی قومی در شبکههای ماهوارهای است که برای دستیابی به این هدف از روش اسنادی و مصاحبه کیفی با هفتاد نفر از کارشناسان حوزههای علوم اجتماعی و علوم ارتباطات استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که شبکههای ماهوارهای از طریق سازوکارهای بازنمایی مبتنی بر محور «تمایزات فرهنگی» در شکل دادن و بازتعریف هویت فرهنگی قومی نقش اساسی دارند و این سازوکارها مواجهه مخاطب را با این رسانهها تسهیل میکنند. از سوی دیگر، این رسانهها در بازنمایی هویت فرهنگی قومی با چالشهایی نیز روبهرو هستند که دامنه تأثیرگذاری آنها را محدود میکند.     
کلید واژگان
استفاده و رضامندیبازنمایی رسانه
جهانی شدن
ماهواره
هویت فرهنگی قومی
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت، دانشیار دانشگاه پیام نور تهراندکترای مدیریت، استادیار دانشگاه کردستان
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
شاپا
2538-29772538-2985




