نقدی بر دیدگاه «رئالیسم مفهومی خلاقانه» در کتاب روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان
(ندگان)پدیدآور
تقوی, سید محمدرضازاهد, سید سعیدنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از مطالعۀ حاضر نقد «رئالیسم مفهومی خلاقانه» بهمنزلۀ مدلی روششناختی از علم اسلامی است. این مدل ساختار علم متداول را در قوارۀ مدرنیته و پسامدرنیته نمیپذیرد و ساختار جدیدی از علم را، متناسب با جهانبینی اسلامی، درقالب یک پارادایم ارائه میکند که درصدر آن اصالت جهانبینی و سنتهای لایتغیر الهی قرار دارد. از محاسن این پارادایم تخصیص مخزن علم نزد پروردگار عالم، برخورداری از یک سلسلهمراتب معرفتی، باور به عوالم غیب و شهادت، معرفی منابع کسب دانش فراتر از حس و تجربه، و تعیین ملاک صحت فراتر از وقوع در نشئۀ مادی است. باوجوداین، کلیگویی و گسل بین مفاهیم متعدد، همچنین روشننبودن نحوۀ ورود به منابع معرفتی، تجربه، عقل، و شهود از کاستیهای این مدل است. درمجموع، این مدل در پیشبرد علم دینی مخصوصاً درمقام ثبوت علم در بُعد مفهومسازیهای نظری و جداشدن از فضایِ سکولار تأثیرگذار ارزیابی میشود. ارائۀ پیشنهاد بهمنظور تکمیل دیدگاه موجود و قدمهای بعدی در مسیر تدوین علم اسلامی پایانبخش این نوشتار است.
کلید واژگان
علوم انسانی ـ اسلامیروششناسی
رئالیسم مفهومی خلاقانه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ـ شیرازدانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز ـ شیراز




