اضطرابهای هستی شناسانه ناصرخسرو
(ندگان)پدیدآور
دانیاری, کیانوشنوری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ناصرخسرو(394-481 ه.ق.) بیش و پیش از آنکه شاعر باشد، فیلسوف، استاد اخلاق و کلامیِ ژرفاندیشی است که تمام همّ او بیمدادن مخاطبان به پرهیز از ظاهربینی و تأکید بر ضرورت تأمّل و ژرفنگری در امور عالم بوده است. هدف اصلی ناصرخسرو از سرودن اشعار، توجّهدادن به تحوّل و استعلای شخصیّت انسان است. وی معتقد است انسان موجودی است که ماهیّتش از قبل مشخص نیست ومیتواند براساس «آزادی» و «انتخاب» به وجود واقعی خود دست پیدا کند. او انسان را مسئول اعمال خویش میداند و سعی میکند وی را نسبت به این مسئولیّت، حسّاس و نگران کند. فیلسوفان اگزیستانسیالیست نیز نگاهی کم و بیش مشابه ناصرخسرو به انسان و مسائل او دارند. «نگرانی» و «دلهره» (Anguish , Anxiety) از اصول مهم اگزیستانسیالیسم محسوب میشود؛ زیرا از نظر آنان، دلهره و نگرانی باعث حرکت و استعلای انسان میگردد. نگرانیهای اساسی مطرح در مکتب اگزیستانسیالیسم عبارتند از نگرانی آزادی(Anguish of Freedom)، نگرانی بودن (Anguish of Being) و نگرانی در قبال «اینجا» و «اکنون» (Anguish Before Here And Now). در این مقاله سعی شده است تامسائل اصلی مطرح در مکتب اگزیستانسیالیسم با نگرانیهای موجود در دیوان ناصرخسرو مقایسه و بررسی شود و علاوه بر این موارد، نوع خاصّی از نگرانی که میتوان آن را با ملاحظاتی، «نگرانی از طبیعت» نامید، در دیوان ناصرخسرو وجود دارد که در جنب دیگر موارد، در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.آنچه از این بررسی و پژوهش به دست آمد حاکی از آن است که آراء ناصرخسرو شباهتهای چشمگیری با اندیشهها و آراء فیلسوفان اگزیستانسیالیسم دارد؛ بویژه از حیث اضطرابهای هستیشناسانه و دلهره نسبت به موقعیّت و سرنوشت انسان.
کلید واژگان
اگزیستانسیالیسمناصرخسرو
دلهره های فلسفی
کی یر کگورد
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه لرستانعضو هیات علمی دانشگاه لرستان
شاپا
1735-95892645-4548




