بررسی رابطه بین مصرف فرهنگی و رضایت شغلی در بین مدیران و کارکنان
(ندگان)پدیدآور
رضا حیدر نژاد, علیودیعه, ساسانترکان, فرحنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: رضایت شغلی میتواند از عوامل مختلف اثر پذیرد. در این میان مصرف فرهنگی، به عنوان یکی از ابعاد اصلی سبک زندگی و نیز به عنوان شاخصی از وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی؛ میتواند پیشبینی کننده رضایت شغلی باشد. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه مصرف فرهنگی و رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی در شهر تهران انجام گرفته است.
روششناسی: در این تحقیق، از روش پیمایشی استفاده شدهاست. جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران و کارکنان نیروی انتظامی- که در سال 1394 در شهر تهران مشغول به کار بودهاند- است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر تعیین شده و شیوه نمونهگیری نیز به صورت چندمرحلهای طبقهای غیرمتناسب بوده است. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شده معتبر «الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت»(EFQM)، برای متغیر رضایت شغلی و پرسشنامه محقق ساخته، برای متغیر مصرف فرهنگی استفاده شده است. در قسمت تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر استفاده از روشهای آمار توصیفی، از آزمون رگرسیون و الگوی معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها و نتیجهگیری: بین مصرف فرهنگی و رضایت شغلی، رابطه معناداری (sig=0/000) وجود دارد و این رابطه، یک رابطة مثبت و ضعیف (254/0) است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد که از میان متغیرهای موجود در معادله، به ترتیب چهار متغیر سبکهای مذهبی، فرهنگی، مصرفگرا و بدنگرا توانستند در معادله باقیمانده و روی هم نزدیک به 24/0 درصد از تغییرات متغیر رضایت شغلی را -در میان نمونه مورد مطالعه از کارکنان- تبیین کنند. اندازه شاخصهای نیکوئی برازش، با استفاده از نرمافزار لیزرل و تطابق الگوی نظری و تجربی را بر اساس دادههای این تحقیق مورد تأیید قرار دادند.
کلید واژگان
رضایت شغلیمصرف فرهنگی
سبک مذهبی
سبک فرهنگی
سبک مصرفگرا
سبک ورزشی
سبک معطوف به بدن
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعیعضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکز
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکز




