ارائه مدل نشانگرهای بدبینی سازمانی در صنعت بانکداری
(ندگان)پدیدآور
محمدی پیراسته, سیدمحمدباقرعباسیان, حسینحسن پور, اکبرجعفری نیا, سعیدنوع مدرک
Textمقاله مستخرج از رساله دکتری
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نشانگرهای بدبینی سازمانی در صنعت بانکداری انجام شده که سعی در کمک به درک بهتر بدبینی سازمانی بهمنظور کنترل و مدیریت آن دارد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش انجام از نوع آمیخته و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهشهای انجامشده در زمینه بدبینی سازمانی و جامعه آماری بخش کمی کارکنان بانک قوامین استان لرستان هستند که 202 نفر از آنها به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پایایی نتایج با استفاده از روش هولستی947/0 برآورد شد.
یافتهها: در پایان کدها و مضامین بهدست آمده از تحلیل تم با نظر 15 نفر از خبرگان بانکی و اساتید دانشگاه مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت. بر اساس نظر خبرگان تعدادی از کدها و مضامین حذف و برخی نیز درهم ادغام شدند که نهایتاً تعداد84 کد، 17 مضمون پایه، 2 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که بدبینی سازمانی یک پدیده بسیار مخرب با تبعات بسیار منفی است؛ بنابراین مدل حاضر بهعنوان یک منبع مناسب برای شناخت بدبینی سازمانی و درک پیامدهای آن در صنعت بانکداری است. بر طبق یافتههای پژوهش نشانگرهای بدبینی سازمانی عبارتند از: نشانگرهای آشکار و نشانگرهای پنهان که براساس خروجیهای حاصل از آزمون فریدمن میزان اهمیت نشانگرهای پنهان بدبینی سازمانی از نشانگرهای آشکار بیشتر هستند و بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرند.
کلید واژگان
بدبینی سازمانیتحلیل تم
صنعت بانکداری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمی /دانشکده مدیریت /تهران/ایراناستادیار گروه آموزشی مدیریت آموزشی/دانشگاه خوارزمی /دانشکده مدیریت /تهران/ایران
استادیار دانشکده مدیریت /دانشگاه خوارزمی /دانشکده مدیریت /تهران/ایران
استادیار و مدیر گروه دانشکده مدیریت /دانشگاه خوارزمی /دانشکده مدیریت /تهران/ایران




