بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی کردستان)
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امروزه دانش، بهمنزله منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارائه خدمات انتظامی با کیفیت مناسب بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و بعضاً ناممکن است. ازسویدیگر، پرداختن به مدیریت دانش بدون ساختار مناسب و حمایتی امکانپذیر نیست. سازمانها باید ساختارهایی را بپذیرند که به آنها اجازه دهد تا حد امکان دانش بیشتری را خلق و انتقال دهند؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و ابعاد مدیریت دانش در نیروی انتظامی استان کردستان انجام شده است.
روششناسی: روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی و جامعه آماری این تحقیق فرماندهی انتظامی استان کردستان است. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه است که به این منظور از پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی استیفن رابینز و پرسشنامه محققساخته مدیریت دانش استفاده شده است. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مانند ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است.
یافتهها: بر اساس یافتههای تحقیق، رابطه معناداری میان ساختار سازمانی و مدیریت دانش در سطح 05/0 وجود دارد. بر اساس نتایج بهدست آمده از تحلیل همبستگی، میان ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی سازمانی، رسمیت سازمانی و تمرکز سازمانی) و ابعاد مدیریت دانش (کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و بهکارگیری دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه معنادار بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش، داشتن ساختار سازمانی مناسب برای استقرار موفق مدیریت دانش در یگانهای انتظامی ضروری است.
کلید واژگان
ساختار سازمانیمدیریت دانش
تمرکز
پیچیدگی
رسمیت
فرماندهی انتظامی استان کردستان
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01




