بررسی عوامل مؤثر بر فرآیند پیادهسازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ابزارهایی که به سازمانها در برقراری یک ارتباط سازنده با مشتریان و درنتیجه حفظ آنها کمک مینماید، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است، بهگونهای که تدوین و استقرار یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری کارآمد، جزء ضروریات سازمانهای امروزی میباشد. بر این اساس هدف اصلی این مطالعه شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر فرآیند پیادهسازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است.
از نظر روششناسی، پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی با هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکت صنایع آذر آب تشکیل میدهند. دادههای موردنیاز، از طریق پرسشنامه محققساخته، جمعآوری و تحلیل گردید؛ بهگونهای که ابتدا چهار عامل مؤثر در فرآیند پیادهسازی سیستم CRM شامل عوامل فرهنگی، تکنولوژیکی، راهبردی و ساختاری شناسایی و سپس رتبهبندی گردیدند. روایی محتوایی آزمون توسط متخصصین و خبرگان و اعتبار آن هم به روش آلفای کرونباخ برای متغیرهای مستقل و وابسته بهترتیب 812/0 و 792/0 محاسبه و تأیید شد. در بخش آمار استنباطی از دو آزمون تیاستیودنت و فریدمن برای ارزیابی سؤالات پژوهش بهره گرفته شد.
یافتههای نهایی، نشان میدهند که تمامی فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتهاند، به این معنی که چهار عامل فرهنگی، تکنولوژیکی، راهبردی و ساختاری در فرآیند پیادهسازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مؤثر هستند. با توجه به سایر نتایج مربوط به اولویتبندی متغیرها، بالاترین امتیازات به عوامل فرهنگی و امتیازات پایینتر بهترتیب به عوامل راهبردی، فنآوری و ساختاری اختصاص یافتهاند
کلید واژگان
مشتریرضایتمندی مشتری
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01




