بررسی ابعاد روانشناختی نظم و انضباط در مراکز آموزش ناجا
(ندگان)پدیدآور
حسین الیاسی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
روان شناسان به طور کلی سه دسته عامل را در نظم و انضباط مؤثر میدانند که عبارتند از: عوامل مربوط به یگان، عوامل مربوط به فرماندهان و عوامل مربوط به موقعیت.
در این مقاله به بررسی تأثیر دو عامل اول بر تقویت نظم و انضباط پرداخته خواهد شد. یگانهای دارای نظم بالا معمولاً از انسجام بالایی برخوردارند. نیاز مشترک، داشتن دشمن مشترک، منافع مشترک و نشاط مشترک در بالا بردن انسجام در یگانهای نظامی و انتظامی تأثیر زیادی دارند. علاوه بر انسجام، دستورالعملهای روشن، عدم اجمال در نقش و تعارض در نقش و ممانعت از شکلگیری نظرات مخالف میتواند در تقویت نظم و انضباط مؤثر باشد.
علاوه بر عوامل مربوط به یگان، عوامل مربوط به فرماندهی نیز در ایجاد و تقویت نظم و انضباط تأثیر گذارند. در این خصوص معمولاً پنج منبع قدرت در مدیریت و تأثیر آن بر اطاعتپذیری و نظمپذیری زیردستان بحث میشود. این پنج منبع عبارتند از: قدرت قهری، قدرت پاداش، قدرت قانونی، قدرت مرجع، قدرت تخصصی، در این مقاله به روشهای افزایش اطاعتپذیری و انضباط براساس هر کدام از این منابع قدرت اشاره شده است.
کلید واژگان
نظم و انضباطروانشناختی نظم و انضباط
نقش فرماندهان
مراکز آموزش ناجا
تقویت نظم و انضباط
اطاعتپذیری
نظمپذیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2004-12-211383-10-01




