الگوی کارسنجی و زمانسنجی برای بهبود عملکرد مستمر در مشاغل اداری ناجا
(ندگان)پدیدآور
تربتی, امیراحمدوند, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نیروی انتظامی به مثابه سازمانی انسانمحور و مؤثر در سطح جامعه مطرح است. این سازمان به منظور افزایش رضایتمندی جامعه و اثربخش شدن خدمات باید، متناسب با محیط، فرایند کاری خود را تغییر دهد و آن را بهبود بخشد. از طرفی کارسنجی و زمانسنجی زمینة مناسب برای کشف نقاط قوت و زمینههای بهبود فرایند را ایجاد و با تعیین برنامههای اجرایی به تعالی و بهبود در سازمان کمک میکند. در این مقاله به دنبال معرفی الگوی کارسنجی و زمانسنجی به منظور بهبود عملکرد در مشاغل اداری ناجا هستیم. پس نوع پژوهش کاربردی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از تلفیق مطالعة اسنادی و بررسی میدانی استفاده میشود. بنابراین این پژوهش پژوهشی کمّی و کیفی است. برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پنجاه نفر انتخاب شدند و از این افراد 43 پرسشنامة تکمیلشده به میزان 91/0 به دست آمد که نشاندهندة سطحی مطلوب از پایایی است. پس از بررسی مبانی تحقیق و نیز مصاحبه با افراد خبره، الگوی کارسنجی و زمانسنجی هشت مرحلهای به طور حلقوی عرضه شد. برای تثبیت الگو سه موقعیت شغلی از معاونت نیروی انسانی به دلیل ازدحام و همچنین حجم کاری زیاد به مثابه نمونه انتخاب شد. این سه موقعیت شامل هفت نفر بود و نوزده فرایند را این هفت نفر انجام میدادند. تحلیل و بررسی این مشاغل نشان داد که، در صورت استانداردسازی فرایند کاری و نیز حذف دوبارهکاری، متوسط بیکاری غیر مجاز به ازای هر فرد حداقل 6600 دقیقه در ماه میشود. بنابراین این مشاغل، برای اجرای مأموریت، نیازی به نیروی انسانی جدید ندارند.
کلید واژگان
بهبود عملکرد سازمانکارسنجی و زمانسنجی
استانداردسازی
مشاغل اداری ناجا
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




