• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
    • دوره 1395, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
    • دوره 1395, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر انواع هوش سازمانی، تجاری و رقابتی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: بانک قوامین)

    (ندگان)پدیدآور
    ابدالی, علییاوری, علیبشارتی, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    307.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هوشمندی سازمانی مفهومی جدید در ادبیات سازمان و مدیریت است و تعاریف و طبقه‌بندی‌‌های مختلفی از آن شده است. در یک تعریف هوش به سه نوع هوش سازمانی، هوش تجاری و هوش رقابتی تقسیم می‌‌شود. هوش سازمانی یعنی ظرفیت یک سازمان برای ایجاد دانش و استفاده از آن برای وفق یافتن با محیط یا بازار از لحاظ راهبردی. این هوش برای ارتقاء ظرفیت نوآوری سازمان ضروری است. هوش تجاری، مجموع‌هایی از فناوری‌ها و فرایند‌هایی است که به افراد در تمام سطوح سازمان، اجازه دسترسی و تحلیل داده و در نهایت تصمیم‌گیری‌‌‌های دقیق را می‌‌دهد. هدف آن تسهیل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر اساس حقایق سازمانی است. هم‌چنین هوش رقابتی به‌عنوان یکی از ابزار‌های مدیریت راهبردی به تحلیل اطلاعات داخلی و محیطی سازمان و فعالیت‌‌های رقبای مستقیم و غیرمستقیم در ابعاد مختلف می‌‌پردازد. بر اساس نقش مهم این سه نوع هوش در سازمان‌ها، پژوهش حاضر به بررسی اثرات انواع هوش سازمانی، هوش تجاری و هوش رقابتی بر عملکرد سازمانی می‌‌پردازد. روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل180 نفر مدیران ستادی بانک قوامین بوده است که تعداد 120 نفر آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌اند. در این پژوهش از آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر متغیر‌های مستقل برمتغیر وابسته استفاده شده است. نتایج نشان می‌‌دهد که بین انواع هوش سه گانه (سازمانی، تجاری و رقابتی) با عملکرد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و ارتقا و تقویت آنها در سازمان می‌‌تواند استعداد و ظرفیت سازمان را در راستای رسیدن به رسالت خود سرعت بخشد.
    کلید واژگان
    هوش سازمانی
    هوش تجاری
    هوش رقابتی
    عملکرد سازمانی

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم انتظامی امین-دانشکده منابع سازمانی

    URI
    http://harold.jrl.police.ir/article_12161.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/397675

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب