ارائه الگویی برای ارزیابی و تحلیل وضعیت فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: یکی از سازمانهای وابسته به نیروهای مسلح)
(ندگان)پدیدآور
فرهی, علیسلطانی, محمدرضاقنبری مال خلیفه, مصیبابراهیمی, الهامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اهمیت فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر حیات و عملکرد سازمانی بر کسی پوشیده نیست و مطالعات مختلفی که در این حوزه صورت گرفته مؤید این موضوع میباشند. این پژوهش با هدف بررسی و شناخت وضعیت فرهنگ سازمانی یکی از سازمانهای وابسته به نیروهای مسلح صورت گرفته است. پس از بررسی و مطالعه مدلهای مختلف فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون به دلیل جدید بودن، قابلیت استفاده در تمام سطوح سازمانی و امکان سنجش عوامل رفتاری، به عنوان مدل نظری پایه پژوهش انتخاب شد. سپس با دخیل نمودن ارزشهای فرهنگ دینی و ملی، ارزشهای فرهنگی خاص سازمانهای نظامی و ارزشهای فرهنگ سازمان مورد مطالعه، نسبت به بومی سازی مدل تحقیق اقدام گردید. بر مبنای این مدلِ بومی، چهار نوع فرهنگ سازمانی ماموریتگرا، تحولگرا، بوروکراتیک و انسانگرا به همراه مؤلفههای هریک شناسایی شدند. تحقیق حاضر از جهت هدف، جزو تحقیقات کاربردی و از حیث ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شاغل در یکی از سازمانهای نیروهای مسلح تشکیل میدهند که تعداد 125 نفر از آنها بعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحقیق گویای این است که فرهنگ ماموریتگرا با میانگین (3.221)، فرهنگ تحولگرا با میانگین (3.178)، فرهنگ بوروکراتیک با میانگین (2.907) و فرهنگ انسان گرا با میانگین (2.921)، در حد قابل قبول در سازمان مورد مطالعه حاکمیت دارند.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیتحلیل فرهنگ
مدل فرهنگ دنیسون
نیروهای مسلح
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




