بررسی تأثیر دورههای آموزشی مهارتهای مدیریت بر توسعه مهارت رهبری تحول مثبت کارکنان یک مرکز تحقیقات دفاعی
(ندگان)پدیدآور
ذاکری, محمدکاظمزاده, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانها امروزه در راستای برنامههای توسعه و بهسازی منابع انسانی خود اقدام به برگزاری دورههای آموزشی متعددی در سطوح مختلف میکنند و بخش قابل ملاحظهای از منابع سازمان صَرف برگزاری این دورهها میشود، اما در بسیاری موارد اقدام علمی و عملی مشخصی در راستای ارزیابی نتایج و اثربخشی این دورهها صورت نمیگیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر دورههای آموزش مهارتهای مدیریت بر توسعه مهارت رهبری تحولات مثبت کارکنان یک مرکز تحقیقات دفاعی صورت گرفته است. بدین منظور تعداد 130 نفر از کارشناسان و مدیران یک مرکز تحقیقات دفاعی به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و در قالب یک گروه آزمون 71 نفری و یک گروه کنترل 59 نفری به روش نیمه آزمایشی و با استفاده از پس آزمون استاندارد وتن و کمرون (1381) مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شدهی آزمون دو گروه پس از تحلیل توصیفی با استفاده از روش t دو گروهی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دورههای آموزشی مدیریت بر تقویت مهارت رهبری تحول مثبت کارکنان تأثیر معنیدار نداشته و از بین مؤلفههای مهارت، این دورهها تنها موجب توسعه معنیدار مؤلفه اعتماد شده و بر دو مؤلفه توسعه راهبردهای صداقت و توسعه راهبردهای مثبت گرایی تأثیر معنیداری نشان نداد. عواملی همچون ویژگیهای خاص بستر تحقیق بهخصوص محیط شبه نظامی و ملاحظات امنیتی، عدم نیازسنجی اصولی و علمی آموزشی کارکنان و مدیران و استفاده نکردن از فناوری و الگوهای نوین آموزش ضمن خدمت و فقدان ارزیابی عملکرد برنامههای آموزش موجب شد تا آموزشهای ارائه شده از اثربخشی کافی برخوردار نباشند
کلید واژگان
آموزشمهارت رهبری تحول مثبت
دورههای ضمن خدمت
مدیریت
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01




