نقش روشهای تدریس بر اثر بخشی یادگیری فرآگیران (مرکز آموزش ولی عصر(عج) تبریز )
(ندگان)پدیدآور
کاملی, محمدجوادعظیمیان, حسینامیر تقوی, محمدعلیباغبان, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بهکارگیری روشهای تدریس مناسب از جمله شاخصهای مهم افزایش کیفیت آموزشی محسوب میشود. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف آگاهی از نقش روشهای تدریس بر اثربخشی یادگیری فراگیران مرکز آموزش ولی عصر(عج) تبریز اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 1700 نفر از فراگیران این مرکز در سه طبقه تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و فوق لیسانس میباشد، اندازه نمونه به تعداد 176 نفر تعیین شده که به روش نمونه گیری طبقهای – تصادفی و به نسبت تعیین شده برای هر طبقه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات که اعتبار آن از طریق خبرگان و پایایی آن با استفاده از آماره کرونباخ به میزان 95 درصد تعیین شده، نسبت به جمعآوری دادهها اقدام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها و تحلیل استنباطی دادهها بیانگر آن است که از میان شش فرضیه تحقیق، پنج فرضیه مبنی بر وجود تفاوت در میزان اثربخشی روش تدریس بحث گروهی، شبیهسازی، چهار مرحلهی، نمایش و تشریح و تقسیم گروهای بزرگ به گروههای کوچک در بین سطوح مختلف تحصیلی، تأیید و فرضیه ششم یعنی میزان اثربخشی سبک آموزشی نمایش و ارائه بین سطوح مختلف تحصیلی فراگیران از تفاوت معنیداری برخوردار است، تأیید نشد.
کلید واژگان
تدریسیادگیری
ارزشیابی
تعلیم وتربیت
آموزش عالی
فراگیر
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01




