رابطۀ بین سهلانگاری و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی
(ندگان)پدیدآور
اله کرمی, ذبیحفرهمند, حمیدرضامه پویا, رضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطهی بین میزان سهلانگاری و استفادهی دانشجویان از راهبردهای شناختی یادگیری در دانشگاه علوم انتظامی انجام پذیرفته است. تعداد 106 دانشجو توسط روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهل انگاری تاکمن و خرده مقیاس راهبردهای شناختی از آزمون راهبردهای انگیزشی یادگیری((MSLQ که هر یک از روایی و پایایی مناسبی برخوردار هستند، پاسخ دادند. این پژوهش به روش همبستگی به مرحله اجرا درآمد. یافته ها نشان داد که سهل انگاری با راهبرد شناختی تکرار و مرور (راهبرد سطحی یادگیری) رابطهی مثبت معنادار و با راهبردهای شناختی بسط و گسترش معنایی، سازماندهی، و تفکر انتقادی (راهبردهای عمیق یادگیری) رابطهی معنادار منفی دارد. به عبارتی دیگر، نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان با میزان سهلانگاری بالاتر بیشتر از راهبردهای شناختی یادگیری سطحی(تکرار و مرور) استفاده میکنند و دانشجویان با سهلانگاری پایینتر، به میزان بیشتری از راهبردهای عمیق(بسط معنایی، سازماندهی و تفکر انتقادی) در یادگیری استفاده میکنند.
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزش ناجاسازمان پدید آورنده
درون سازمانیدرون سازمانی
برون سازمانی



