ارتباطات در بحران
(ندگان)پدیدآور
تشکری, محمودنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بحران بهطور ناگهانی به وقوع میپیوندد و برای ساختهای زیربنایی و یا ارزشها و هنجارهای اساسی یک نظام تهدیدی جدی است از این رو مستلزم واکنش سریع میباشد. با توجه به نقش اطلاعرسانی و ارتباطات در بحران، هدف اصلی این پژوهش، یافتن روشهای دستیابی به نحوه ارتباطات در بحران میباشد. روش: در این مطالعه مرورى توصیفی، با جستوجو در بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی معتبر مانندSID، و Magiran و با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و نیز بررسی فهرست منابع و جستوجوی مقالات و آثار کارشناسان بحران، مقالات و منابعی که به بررسی نتایج ارتباطات در بحران پرداخته بودند انتخاب و تحلیل شدند. یافتهها: قبل، هنگام و بعد از بروز بحران، مدیریت بحران میبایست در خصوص ارتباط و اطلاعرسانی به مردم، گروهها، مسئولین، نهادها وغیره اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده و در این خصوص طرح یا طرحهایی را تدوین و متناسب با شرایط مختلف بحران به مرحله اجرا در آورد. نتیجهگیری: برای کنترل و مقابله با بحران به طور عمده دو رویکرد و راهبرد وجود دارد: مستقیم (کاربرد قوه قهریه) و غیرمستقیم (کاربرد روش اقناع و مقابله نرم). در هر دو راهبرد، مدیرانِ بحران میبایست بهطور مستمر با مخاطبین خود اعم از رهبران مدیریت بحران، مردم، نیروهای خودی و مقامات و مسئولین ارتباط برقرار و ضمن افشای ماهیت اغتشاشگران و اطمینان دادن به مسئولین و مردم و ایجاد آرامش و رفع نگرانیها، حمایت و همکاری آنها را جلب نموده و رهبران بحران و اغتشاشگران را وادار به تسلیم یا تعدیل خواستهها و روشهای خود نمایند.
کلید واژگان
مدیریت بحران Crisis managementارتباطات در بحران Communication in crisis
پیام اقناعی Satisfying messages
رسانه Media
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امینشاپا
1735-95702645-3371