شناسایی و اولویت بندی عوامل اصلی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش درمرکز آموزش تکاور نیروی زمینی
(ندگان)پدیدآور
محمد پوراسدیانگزی, احداللهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف " شناسایی و اولویت بندی عوامل اصلی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در مرکز آموزش تکاور " با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه فرماندهان و کارکنان مرکز آموزش تکاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 1395-1394 بودند، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 132 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 88 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. به منظور سنجش متغیر های مورد پژوهش ابتدا با استفاده از مصاحبه با فرمانده مرکز و کارکنان و تهیه پرسش نامه خبره با چهاربعد : منابع انسانی ، فرهنگ سازمانی ، ساختار سازمانی ، تکنولوژی اطلاعات تعیین گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی( ضریب همبستگی پیرسون و ضرایب معناداری Z و معناداری تحلیل مسیر) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که بین عوامل اصلی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در مرکز آموزش تکاور رابطه مستقیم و معناداری می باشد. از این رو باید اذعان کرد متغیرهایی چون منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و تکنولوژی اطلاعات جزء عوامل کلیدی مدیریت دانش به شمار میآیند، همچنین با توجه به اینکه ضریب مسیر بالاتر نشان از رابطه قویتر و مناسبتر هر سازه با سازه دیگر است باید اذعان داشت که به ترتیب ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی اطلاعات و منابع انسانی با سازه مدیریت دانش در ارتباط هستند. همچنین محققین می توانند از این پژوهش برای درک بهتر فعالیت های مرتبط با مدیریت دانش و ایجاد مدل هایی استفاده کنند که به گسترش حوزه مدیریت دانش خواهد انجامید.
کلید واژگان
کلیدواژه ها : مدیریت دانشعوامل اصلی موفقیت
مرکز آموزش تکاور نیروی زمینی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




