استقرار مدیریت دانش و رابطة آن با خلاقیت کارکنان ناجا (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی استان مازندران)
(ندگان)پدیدآور
مهدی احمدی بالا دهی, سیدعلی میرزایی عربی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دانش به عنوان منبع اصلی سازمان ها ، یک سرمایه مطرح است. انتقال، خلق و بکارگیری دانش باعث خلاقیت درکارکنان می شود. هدف این مطالعه، بررسی استقرار مدیریت دانش و رابطة آن با خلاقیت کارکنان ناجا میباشد. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران تشکیل می دهد. حجم نمونة آماری بر اساس فرمول کوکران 328 نفر میباشد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (2003) و پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت استفاده شده است. پایایی سؤالات با استفاده از آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش و خلاقیت به ترتیب 94/0 و 83/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ماتریس همبستگی متغیرها با نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش و مؤلفههای آن (تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش وکاربرد دانش) و خلاقیت کارکنان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد سازماندهی دانش دارای بیش ترین همبستگی و کسب دانش کمترین همبستگی را با خلاقیت کارکنان دارد.
کلید واژگان
مدیریت دانشخلاقیتکارکنان
سازمان ناجا
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01




