بررسی همبستگی عزّت نفس با پیشرفت تحصیلیِ دانشجویانِ مقطعِ کارشناسیِ دانشگاهِ علومِ انتظامیِ ناجا
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مهدیصبرکش, علیرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق به منظور یافتن همبستگی بین عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی انجام شد. به اعتراف بسیاری از نظریه پردازان آموزش، پیشرفت تحصیلی از جمله موضوعاتی است که فارغ از قید زمان و مکان همواره مورد توجه بوده است. نگاهی به عناوین و تعداد تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده دلیلی بر اهمیت این موضوع است. به منظور ارائه تعریفی جامع و مانع از واژه عزّت نفس که متغیر مستقل این تحقیق است، نظرات متعددی از نظریه پردازان روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به وجه غالب فرهنگ ایرانی که اسلام است، در منابع اسلامی این موضوع مورد پژوهش قرار گرفت و تعاریف و تعابیر موجود مورد بهره برداری واقع شد.آموزه های دینیِ اسلام، مفهوم عزّت نفس را دارای ارزش و واجد بار مثبت معنایی می داند اما نظریه پردازان روانشناسی غرب در تعاریفی که ارائه نموده اند، عزّت نفس را فارغ از بارِ ارزشی موضوع تعریف نموده اند. متغیر وابسته این تحقیق پیشرفت تحصیلی است که میزان آن با اندازه گیری یادگیری فرد در طول دوران آموزش صورت می گیرد. مبنای این اندازه گیری معدل های دیپلم، پیش دانشگاهی، ترم اول و ترم دوم دانشجویان بوده و به منظور یافتن مبانی نظری پیشرفت تحصیلی، نظریات مختلف یادگیری نیز مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، روش پس رویدادی است و به منظور اندازه گیری عزت نفس از پرسشنامه استاندارد کوپراسمیت استفاده شد.
از فرضیات تحقیق فرضیه اول تائید گردید به طوری که بین معدل های ترم اول و ترم دوم دانشجویان با عزّت نفس آنان همبستگی مثبت وجود دارد. یافته های تحقیق نشان داد که عزّت نفس در دانشکده های مختلف تفاوتی ندارد.
کلید واژگان
عزت نفسپیشرفت تحصیلی
دانشگاه علوم انتظامی
پلیس
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01




