بررسی وضعیت اعتماد دبیران و ارتباط آن با بوروکراسی توانمند در مدارس مقطع متوسطه شهر سنندج
(ندگان)پدیدآور
زبردست, محمدامجدشیربگی, ناصرقلاوند, زهرهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر رابطهی بین اعتماد و بوروکراسی توانمند در مدارس را مورد بررسی قرار داده است. روش انجام پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری، شامل کلیه دبیران مدارس متوسطهی شهر سنندج میشدند. نمونه مورد مطالعه شامل 260 دبیر که به صورت تصادفی طبقهای از جامعه یاد شده، انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه اقتباس شده از تحقیقات قبلی بودند که با بررسی مجدد اعتبار و پایایی، پایایی پرسشنامه اعتماد با 26 گویه و پایایی پرسشنامه بوروکراسی توانمند با 12گویه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 85/0 و 72/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها روشهای آماری همبستگی پیرسون، آزمون مستقل T و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتیجههای پژوهش نشان داد که میزان اعتماد در بین دبیران در سطح بالایی قرار دارد. بین بوروکراسی توانمند و مؤلفههای اعتماد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتیجهی تحقیق نشان داد که بین سطح بوروکراسی توانمند دبیران زن و مرد تفاوت معنیدار آماری وجود دارد و بین دبیران از نظر اعتماد به والدین و دانشآموزان به لحاظ سطح طبقهی اجتماعی مدارس، تفاوت معنیداری وجود دارد.
کلید واژگان
اعتمادرسمیت
تمرکزگرایی
بوروکراسی توانمند
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
شاپا
8817-20082588-672X




