• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 25, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقایسه‌ای آزمون‌های مهارتی مبتنی بر فناوری و آزمون‌های مبتنی بر کاغذ (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای البرز)

    (ندگان)پدیدآور
    باقرپور, حسینمحمودی سفیدکوهی, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    684.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رشد سریع فناوری ارتباطات و اطلاعات در تدریس و یادگیری، رویکرد اصلی را از سیستم آزمون مبتنی بر قلم و کاغذ به آزمون مبتنی بر فناوری تغییر داده است. رایانه‌ها و فنّاوری‌های مرتبط ابزارهای قدرتمندی برای رفع چالش‌های ارزشیابی ارائه می‌دهند و ثبت مجموعه‌ی گسترده‌تری از مهارت‌های شناختی را آسان می‌کنند. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه‌ای آزمون‌های مهارتی مبتنی بر فناوری و آزمون‌های مبتنی بر کاغذ از دیدگاه متقاضیان آزمون اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق تعداد 420 نفر از آزمون دهندگان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بودند که تعداد 201 نفر به صورت نمونه گیری خوشه‌ای با استفاده از فرمول کوکران، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، آزمایشی است. گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج درجه‌ای لیکرت و با پایایی 0.89 می‌باشد. پرسشنامه در سه بعد عوامل فنی، محیطی و مدیریتی تهیه شد. روایی پرسشنامه از طریق نرم‌افزار AMOS و تحلیل عاملی بر اساس معادلات ساختاری، مطلوب بوده است. بررسی معناداری بارهای عاملی نشان از معنادار بودن همه بارهای عاملی در سطح 001/0 بوده است. آزمون شاخص‌های برازش نشان داد که مدل از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار است. پرسشنامه بر روی دو گروه آزمودنی مستقل، شامل گروه آزمودنی مبتنی بر رایانه و گروه آزمودنی مبتنی بر کاغذ اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت و تحلیل یافته‌ها از طریق تحلیل واریانس و t نمونه‌های مستقل انجام شد، نتایج آزمون نرمالیتی نشان داد که توزیع داده‌ها به صورت نرمال بوده است. نتایج آزمون t نمونه‌های مستقل برای تمامی ‌ابعاد در سطوح فنی، محیطی و مدیریتی نشان داد که اختلاف معناداری میان میانگین‌های کسب‌شده در دو گروه آزمودنی‌ها (کاغذی و الکترونیکی) وجود داشته است. همچنین نتایج تحقیق، نشان دهنده بالاتر بودن سطح میانگین نظرات آزمون شوندگان الکترونیکی و اختلاف معنادار میانگین ارزشیابی از طریق آزمون‌های مبتنی بر فناوری در مقایسه با آزمون‌های سنتی یا کاغذی بوده است. به توجه به نتایج تحقیق به نظر می‌رسد بایستی برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی الگوهای نوین ارزشیابی و اجرای انواع آزمون‌های مبتنی بر فنّاوری برای ‌انواع آزمون‌ها صورت پذیرد.
    کلید واژگان
    ارزشیابی
    آزمون مبتنی بر فناوری
    آزمون کاغذی
    سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
    مدیرکل سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای سازمان آموزش فنی و حرفه ای

    شاپا
    8817-2008
    2588-672X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/edu.2018.18961.1908
    http://education.scu.ac.ir/article_13804.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386380

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب