• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جایگاه مغفول آموزش محیط زیست در کتب درسی (مطالعه موردی؛ کتب علوم و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی)

    (ندگان)پدیدآور
    امینی, محمدماشاالهی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    268.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتب درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی تحصیلی در دو بخش متن و تصویر می‌باشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. شاخص‌ها و استانداردهای آموزش محیط زیست در قالب مهارت‌های پرسش و تحلیل، دانش فرآیندها و سیستم‌های طبیعی، بررسی موضوعات زیست محیطی، مهارت‌های عمل و تصمیم‌گیری و مسؤولیت شهروندی و مدنی تدوین و تنظیم گردید. نتایج و یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین میزان توجه به مؤلفه‌های آموزش محیط زیست در دو بخش متن و تصاویر کتب تعلیمات اجتماعی به ترتیب در کتب پایه‌های اول، دوم و سوم و در کتب علوم تجربی به پایه‌های اول، سوم و دوم صورت گرفته است. در عین حال که نتایج پژوهش مستنداً نشان می‌دهد که مجموعاً میزان توجه به شاخص‌ها و مولفه­های آموزش محیط زیست در کتب مذکور در حدی نازل و نارساست که باید با توجه به نقش و اهمیت کتب درسی در نظام آموزش و پرورش کشور، اصلاحات و تغییرات اساسی در این حوزه انجام گیرد.
    کلید واژگان
    محیط زیست
    آموزش محیط زیست
    کتاب تعلیمات اجتماعی
    کتاب علوم تجربی
    مقطع راهنمایی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
    کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی

    شاپا
    8817-2008
    2588-672X
    URI
    http://education.scu.ac.ir/article_11090.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386320

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب