جایگاه مغفول آموزش محیط زیست در کتب درسی (مطالعه موردی؛ کتب علوم و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی)
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدماشاالهی, زهرانوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتب درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی تحصیلی در دو بخش متن و تصویر میباشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. شاخصها و استانداردهای آموزش محیط زیست در قالب مهارتهای پرسش و تحلیل، دانش فرآیندها و سیستمهای طبیعی، بررسی موضوعات زیست محیطی، مهارتهای عمل و تصمیمگیری و مسؤولیت شهروندی و مدنی تدوین و تنظیم گردید. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین میزان توجه به مؤلفههای آموزش محیط زیست در دو بخش متن و تصاویر کتب تعلیمات اجتماعی به ترتیب در کتب پایههای اول، دوم و سوم و در کتب علوم تجربی به پایههای اول، سوم و دوم صورت گرفته است. در عین حال که نتایج پژوهش مستنداً نشان میدهد که مجموعاً میزان توجه به شاخصها و مولفههای آموزش محیط زیست در کتب مذکور در حدی نازل و نارساست که باید با توجه به نقش و اهمیت کتب درسی در نظام آموزش و پرورش کشور، اصلاحات و تغییرات اساسی در این حوزه انجام گیرد.
کلید واژگان
محیط زیستآموزش محیط زیست
کتاب تعلیمات اجتماعی
کتاب علوم تجربی
مقطع راهنمایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانکارشناس ارشد برنامهریزی درسی
شاپا
8817-20082588-672X




