| dc.contributor.author | امینی فر, الهه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | کریمی کیا, خدیجه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:40:13Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:40:13Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:40:13Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:40:13Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2013-05-19 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1392-02-29 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | امینی فر, الهه, کریمی کیا, خدیجه. (1393). ارتقاء یادگیری دانشآموزان در معادله درجه اول. علوم تربیتی, 21(2), 23-38. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 8817-2008 |  | 
| dc.identifier.issn | 2588-672X |  | 
| dc.identifier.uri | http://education.scu.ac.ir/article_11088.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386318 |  | 
| dc.description.abstract | <span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این پژوهش به منظور ارتقاء یادگیری دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزان در مبحث معادله درجه اول با توجه به اشتباهات مفهومی آن</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها در این موضوع انجام گرفته است.</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">در مطالعه مقدماتی آزمونی شامل</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">45 سؤال مطابق با جدول هدف-محتوایی که بر اساس طبقه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بندی بلوم بود، طرح شد. این آزمون بر روی 30 نفر از دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزان پایه اول متوسطه شهرستان پاکدشت اجرا شد. با استفاده از ضریب دشواری، ضریب تمیز و ضریب هماهنگی درونی سؤالات، 19 سؤال نامناسب حذف گردید و آزمونی شامل 26 سؤال، با مقدار آلفای کرونباخ (872/0</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) باقی ماند که نشان دهنده پایایی و انطباق سؤالات طرح شده با اهداف آموزشی است. با استفاده از نمونه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری تصادفی خوشه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ای 127 دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموز سال اول پایه متوسطه شهرستان پاکدشت انتخاب و در آزمون نهایی شرکت کردند. با استفاده از نتایج به</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دست آمده، مدل تجربی </span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;">یادگیرنده</span></span><span style="font-size: medium;"> تدوین گردید.</span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;"> تجزیه و تحلیل داده</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها با استفاده از روش مدل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">یابی معادلات ساختاری، نشان می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دهد که اثر مجموع </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«شناسایی معادله» بر شکل</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری «حل معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و «معادلات هم</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارز» به ترتیب 439/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> و307/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;"> t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">است که از نظر آماری در سطح </span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">05/0></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">p</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> معنادار میباشند. لذا </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«شناسایی معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">موجب افزایش مؤلفه</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«حل معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و «معادلات هم</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارز» در یادگیرنده می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شود. اثر مجموع «شناسایی معادله» و «حل معادله» بر شکل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری «کاربرد» به</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ترتیب 600/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> و 215/3=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';"><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">است که از نظر آماری در سطح</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">01/0></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">p</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> معنادار می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشند. لذا این دو مؤلفه تسهیل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ساز «کاربرد» در یادگیرنده می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شوند</span></span><span style="letter-spacing: -0.7pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">.</span></span> <br /><span style="line-height: 80%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 7pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> </span> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 318 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR | 
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US | 
| dc.relation.ispartof | علوم تربیتی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Scinces | en_US | 
| dc.subject | معادله درجه اول | fa_IR | 
| dc.subject | اشتباهات مفهومی | fa_IR | 
| dc.subject | یادگیری | fa_IR | 
| dc.title | ارتقاء یادگیری دانشآموزان در معادله درجه اول | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 21 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 23 |  | 
| dc.citation.epage | 38 |  |