مرور دوره 1395, شماره پنجم بر اساس عنوان

  • بررسی مفاهیم‌ ‌نمادین نقوش سرلوح ‌آغازین خمسه‎‌نظامی موجود در کتابخانه مدرسه عالی‌سپهسالار‌ (شهیدمطهری) 

    علی پور, مرضیه؛ مراثی, محسن (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    تذهیب به ‌‌عنوان شاخه‌ای از هنر‌‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌اسلامی‌ـ که دربرگیرنده مفاهیم‌ ماورایی در عین زیبایی‌ و کمال است‌‌ ـ کمتربه‌صورت شاخه‌هنری مستقل مورد‌توجه واقع‌شده وبیشتر در خدمت سایر هنرهای‌اسلامی مطرح‌‌ بوده‌است.در عصر‌صفویه ...

  • بررسی نسبت لذت و ادراک زیبایی در خداوند بر اساس اشکال علامه حلی (ره) و واکاوی استدلال ابن سینا 

    لایقی, محمدرضا (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    ابن‌سینا در بسیاری از آثار خود پس از اثبات واجب تعالی و توضیح معنای وجوب ذاتی وجود حقّ، سخن را به صفات ذاتِ واجب می‌کشاند. او اوصاف کمالی خداوند از قبیل خیریّت، تمامیت، بساطت، حقیّت و تجرد محض را برخاسته از وجوبِ وجود وی ...

  • بررسی نسبت لذّت و ادراک زیبایی در خداوند بر اساس اشکال علامه حلی ره و واکاوی استدلال ابن سینا 

    لایقی, محمدرضا (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    چکیده: ابن سینا در بسیاری از آثار خود پس از اثبات واجب تعالی و توضیح معنای وجوب ذاتی وجود حقّ، سخن را به صفات ذاتِ واجب می‌کشاند. او اوصاف کمالی خداوند از قبیل خیریّت، تمامیّت، بساطت، حقیّت و تجرّد محض را برخاسته از ...

  • حکمت دور و نقطه در ابیات عرفانی شعر حافظ 

    کمالی دولت آبادی, رسول؛ حسینی(ژرفا), سید ابوالقاسم (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    «نقطه» و «دور» (دایره) به‌عنوان دو نماد اصلی در هستی‌شناسی و فرم زبانیِ ادبیات عرفانیِ عصر حافظ حضور داشته است. نقطه به‌منزلۀ وحدت (ذات حق/ انسان کامل) و دایره به‌مثابۀ کثرت (عوالم معنا و شهود) معانی پایه‌ای این دو نماد ...

  • مطالعه ای فلسفی در نظریه فیلم 

    میرخندان, سید حمید؛ فهیمی فر, علی اصغر (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    چکیده: این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسی چیستی نظریه فیلم و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگی‌های اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار است که جنبه توصیفی ...

  • مطالعه‌ای فلسفی در نظریه‌ی فیلم 

    میرخندان, سید حمید؛ فهیمی فر, علی اصغر (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسی‌ای فلسفی درباره چیستی نظریه فیلم از حیث نظریه بودنش و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگی­های اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار ...

  • معنویت و حکمت در معماری سبک چهار باغ در دوران صفوی 

    مقدادی, زهرا (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    چهارباغ در مقام منظر و سبکی معمارانه است که در پرتو نگرة دینی ـ معرفتیِ ایرانیِ مسلمان در عهد صفوی به بلوغ و جلوه‌ای مثال زدنی دست‌ می‌یابد. چهارباغ درارتباط با مفهوم بهشت‌های چهارگانه قرآن کریم، نقل و سیرة ائمه معصومین:و ...

  • معنویت و حکمت در معماری سبک چهارباغ در دوران صفوی 

    مقدادی, زهرا (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    چهارباغ در مقام منظر و سبکی معمارانه است که در پرتو نگرة دینی ـ معرفتیِ ایرانیِ مسلمان در عهد صفوی به بلوغ و جلوه‌ای مثال‌زدنی دست‌ می‌یابد. چهارباغ در ارتباط با مفهوم بهشت‌های چهارگانه قرآن کریم، نقل و سیره ائمه معصومین: ...

  • مکالمه متن با مخاطب در قرآن کریم بر بنیاد نظریه‌ی مکالمه‌گرایی باختین (بررسی موردی قصه خلقت آدم در قرآن مجید) 

    حمیدی پارسا, مهدی (مدرسه اسلامی هنر, 2016-08-22)
    منطق مکالمه، نظریه محوری میخائیل باختین است که در سه ساحت در متن قابل تحقق است. یکی از این ساحت‌ها مکالمه متن با مخاطب است. در این مقاله ضمن توضیح مختصر نظریه مکالمه‌گرایی و مفهوم چندآوایی، به مکالمه متن با مخاطب پرداخته ...