مطالعهای فلسفی در نظریهی فیلم
(ندگان)پدیدآور
میرخندان, سید حمیدفهیمی فر, علی اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی در پی بررسیای فلسفی درباره چیستی نظریه فیلم از حیث نظریه بودنش و مباحث مرتبط با آن است. عام بودن و مربوط به فیلم بودن ویژگیهای اساسی نظریه فیلم هستند. نظریه فیلم از قوانین و قواعدی برخوردار است که جنبه توصیفی یا هنجاری دارند و درصدد است مفاهیم سازنده آنها را توضیح دهد. قوانین یا قواعد توصیفی بهمنزله علت عمل میکنند و ازاینجهت نظریه جنبه تبیینی دارد. جنبه تبیینی نظریه ناظر به کشف قوانین و قواعد انضمامیای است که همگان آن را به کار میبرند. بر این اساس نظریه فیلم تجربه فیلمسازان و تجربه بینندگان از فیلم را بهصورت نظاممند صورتبندی مفهومی میکند و به تبیین قوانین و قواعد فیلم بهعنوان یک پدیده میپردازد. گرچه تاریخی بودن نظریه موضوعات و مسائل جدیدی را فراروی نظریهپردازان فیلم قرار میدهد اما نظریههای پیشین را از اساس دچار تغییر نمیکند. نظریه فیلم در سه حوزه تولیدکنندگان، متن و مخاطب و زیر بخشهای آن فعال خواهد بود و بنابراین نه یک نظریه جامع، بلکه نظریههایی در عرصههای مختلف ذکر شده وجود خواهد داشت. البته در تمام عرصههای فوق میتوان به نظریههایی هماهنگ و سازمند با هم رسید و به این معنا نظریهای جامع داشت. آنچه این هماهنگی و سازمندی را به وجود میآورد مبانی فلسفیای (فلسفه محض و فلسفه هنر) است که نظریهها بر آن ابتنا یافتهاند.
کلید واژگان
نظریهتبیین
قانون
قاعده
نظریه فیلم
تاریخمندی
تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
مدرسه اسلامی هنرسازمان پدید آورنده
مدرسه اسلامی هنرمدرسه اسلامی هنر




