اثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی و کاهش حساسیت بینفردی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی
(ندگان)پدیدآور
قیصری گودرزی, ساراقدم پور, عزت الهقربانی, مریمپادروند, حافظنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی و کاهش حساسیت بینفردی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان 15-13 سال مبتلا به اختلال ریاضی مراجعهکننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بود. از بین جامعه آماری 30 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در ادامه هریک از آنها به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون ریاضی کیمت (KMDT)، مقیاسهای سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (CSAS)، حساسیت بینفردی (IPSM) و آموزش مثبتاندیشی بود. آموزش مثبتاندیشی بهصورت 10 جلسه 75 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد؛ اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش در پسآزمون، نشان داد که آموزش مثبتاندیشی در بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش حساسیت بینفردی گروه آزمایش مؤثر بوده است (005/0P
کلید واژگان
آموزش مثبتاندیشیسازگاری اجتماعی
حساسیت بینفردی
اختلال ریاضی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




