تأثیر یوگای مغز بر هوش سیال، ادراک بینایی فضایی، پیشرفت تحصیلی و تعادل کودکان آهسته گام
(ندگان)پدیدآور
موسوی ساداتی, سیدکاظمدانشجو, عبدالرسولجیرسرایی بازارگرد, مرجاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرین یوگای مغز بر افزایش هوش، ادراک بینایی- فضایی و پیشرفت تحصیلی و تعادل ایستای کودکان پسر آهسته گام بود. این پژوهش نیمهتجربی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر (56 پسر) آهسته گام مدرسه ابتدایی استثنائی شهید بهشتی شهر تهران بود. شرکتکنندگان پژوهش 20 نفر از پسران آهسته گام با میانگین و انحراف استاندارد سنی (76/0±3/8 سال) بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 12 جلسه تمرینات یوگای مغز را انجام دادند. ابزارهای سنجش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم(WISC-V) و آزمون لکلک اصلاح شده (MST) بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای از آزمون tمستقل استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، تمرینات یوگای مغز تأثیر معنادار بر افزایش هوش سیال (81/0=P)، ادراک بینایی فضایی (16/0=P) و تعادل ایستا (11/0=P) نداشت؛ ولی بر پیشرفت تحصیلی کودکان تأثیر معنادار داشت (04/0=P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهتر است در کنار سایر آموزشهای متداول تحصیلی از تمرینات یوگای مغز در پیشرفت تحصیلی کودکان آهسته گام استفاده شود.
کلید واژگان
یوگای مغزهوش سیال
ادراک بینایی فضایی
پیشرفت تحصیلی
آهسته گام
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار بیومکانیک ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
شاپا
2588-34882645-3630




