اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
شکوهی یکتا, محسناکبری زردخانه, سعیدعطاری, محمدمهدوی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف تهیه بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانشآموزان دبیرستانی انجام شد و تأثیر آن بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانشآموزان را مورد بررسی قرار گرفت. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای شبهآزمایشی تک گروهی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است.  پس از تدوین برنامه و برای بررسی اثربخشی آن 39 دانشآموز 14 تا 15 ساله  از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به شیوه در دسترس انتخاب و در 5 جلسه کارگاه دو ساعته شرکت داده شدند. سیاهه خشم چندبعدی مدرسه (اسمیت، فورلانگ، باتس و لاگلین، 1998) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لویباند و لویباند، 1995) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون توسط آزمودنیها تکمیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازهگیری مکرر نشان داد که بسته آموزشی مدیریت خشم دانشآموزان، میتواند تجربه خشم و مقابله منفی با خشم را بهبود بخشد؛ لیکن، تغییری در میزان مقابله مثبت ایجاد نکرد. در ضمن این آموزش توانست افسردگی، اضطراب و تنیدگی را نیز کاهش دهد. نتیجهگیری: در مجموع، میتوان بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانشآموزان را دارای تأثیرات مثبت روی سلامت روان آنان دانست. بنابراین استفاده از مداخلات مدیریت خشم به خانواده توصیه میگردد.
کلید واژگان
مدیریت خشمافسردگی
اضطراب
تنیدگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




