وضعیت اجتماعی-اقتصادی و عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری: بررسی نقش واسطهای درگیری والدین
(ندگان)پدیدآور
نقش, زهراقاسم زاده, سوگندافضلی, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای مشارکت والدین در رابطه بین وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین و عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی در قالب تحلیل مسیر است. نمونه 150 دانشآموز با اختلال یادگیری از کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس مشارکت والدین اولسون بارنز (1992) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی اقتصادی دارای اثر مستقیم معنادار بر عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است و اثر درگیری والدین بر عملکرد نیز معنادار بوده است. همچنین وضعیت اجتماعی اقتصادی بهواسطه درگیری والدین بر عملکرد دانشآموزان تأثیر معنادار دارد. مدل برازش خوبی داشته و 18 درصد از واریانس عملکرد دانشآموزان توسط مدل تبیین شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش این احتمال مطرح میشود که والدین دانشآموزانی که دارای والدین با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهتری هستند، بیشتر در امور تحصیلی فرزندان خود درگیر میشوند و این نیز بهنوبه خود منجر به عملکرد بیشتر فرزندان آنها میشود.
کلید واژگان
مشارکت والدینوضعیت اجتماعی اقتصادی
عملکرد تحصیلی
اختلال یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانشاپا
2588-34882645-3630




