اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک
(ندگان)پدیدآور
صادقی راد, سعیدهحاتمی, محمدحسنی, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بر امه آموزش مهارتهای ارتباطی در نظمجویی شناختی هیجان نوجوا ان دختر دارای اختلال سلوک، طراحی شده است. روش: خست به مدارس راهنمایی دخترا ه استان البرز که دردسترس بوده، مراجعه موده و در مقطع سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از اینکه افراد دارای مرات بالا در پرسشنامه اختلال 51 تا 52راهنمایی امحدوده سنی ، قلهی یمرخشان در طیف بالینی قرار ررفت)، از بین CBCL سلوک اافرادی که پس از محاسبهی مرات تمام مقیاسها و رسم یمرخ 3 مجموع فر که 03 قرار ررفتند، در هایت DSM_IV_TR شرکتکننده ا تخاب رشت و تحت مصاحبه ساختار یافته براساس 3 فر بهطور تصادفی به دو رروه پا زدهتایی 03 ملاکهای ورود به مطالعه را تأمین کرد د، به عنوان رروه مو ه ا تخاب شد د. سپس این ) پاسخ داد د. رروه CERQ آزمایش و کنترل تقسیم رشته و هر دو رروه به سخهی فارسی پرسشنامهی ظمجویی شناختی هیجان ا آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی را به شکل رروهی دریافت موده و رروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت کرد. مداخلات آزمایشی شرکتکننده به پرسشنامهی ظمجویی شناختی 03 جلسه برای رروه آزمایش به اجرا درآمد. در پایان جلسه دهم، مجدداً هر 53 طی % خطا، آموزش مهارتهای ارتباطی 1 هیجان مرحله خست، پاسخ داد د. یافتهها: تایج بهدست آمده شان داد که در سطح معناداری در وجوا ان دختر دارای اختلال سلوک، تغییرات محسوسی در زمینهی بهبود راهبردهای سازش ایافته ظمجویی شناختی هیجان و یا افزایش راهبردهای سازشیافته ظمجویی شناختی هیجان ایجاد میکند.
کلید واژگان
اختلال سلوکمهارت ارتباطی
نظم جویی شناختی هیجان
نوجوان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




