نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپاکدامن, شهلاfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی فر, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:27:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:27:52Z
dc.date.available1399-07-09T10:27:51Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:27:52Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-06-14en_US
dc.date.submitted1397-03-24fa_IR
dc.identifier.citationپاکدامن, شهلا, محمدی فر, زهرا. (1395). رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده با سبک‌های مقابله‌ای و مقایسه آن بین دختران نوجوان تیزهوش و عادی. توانمندسازی کودکان استثنایی, 7(2), 30-40.fa_IR
dc.identifier.issn2588-3488
dc.identifier.issn2645-3630
dc.identifier.urihttp://www.ceciranj.ir/article_63655.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382141
dc.description.abstract<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه ابعاد سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های مقابله­ای بود. ازآنجاکه هوش به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های شناختی می­تواند استفاده از سبک‌های مختلف را توجیه کند، به تفاوت این رابطه در نوجوانان دختر تیزهوش و عادی نیز پرداخته شد. <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع همبستگی و طرح پژوهشی از نوع پس­رویدادی بود. جامعه پژوهش شامل دختران (14– 19 سال) شهر تهران بود. با روش نمونه‌گیریخوشه‌ای تعداد 137 نفر از بین دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه­های سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده و سبک‌های مقابله­ای پاسخ گفتند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، رگرسیون گام‌به‌گام و آزمون Z استفاده شد. <strong>یافته­ها:</strong> نتایج نشان داد در کل نمونه، سبک مقابله‌ای اجتناب- گریز با بعد محبت از سبک‌های فرزندپروری رابطه منفی دارد. در دانش آموزان تیزهوش بعد کنترل از سبک‌های فرزندپروری ادراک ‌شده به‌صورت معکوس پیش‌بینیکننده‌ی سبک مقابله‌ای اجتناب – گریز است و در دانش آموزان عادی همین بعد توانست به‌طور معکوس استفاده از سبک مقابله­ای طلب حمایت اجتماعی را پیش‌بینی کند. به‌علاوه در دانش­آموزان تیزهوش، بعد محبت رابطه مستقیمی با سبک مقابله طلب حمایت اجتماعی داشت که آزمون Z نشان داد این رابطه در دو گروه عادی و تیزهوش تفاوت معناداری دارد. <strong>نتیجه­گیری:</strong> این نتایج حاکی از تأثیرسبک‌هایفرزندپروری در سبک‌های مقابله­ای فرزندان بودند. این تأثیر می‌تواند با توجه به ویژگی‌های فرزندان مثل توانایی شناختی متفاوت باشد. <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent1166
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofتوانمندسازی کودکان استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofEmpowering Exceptional Childrenen_US
dc.subjectسبک‌های فرزندپروری ادراک‌شدهfa_IR
dc.subjectسبک‌های مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectنوجوانان تیزهوشfa_IR
dc.titleرابطه ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده با سبک‌های مقابله‌ای و مقایسه آن بین دختران نوجوان تیزهوش و عادیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه شهیدبهشتی، تهرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage30
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد