• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده با سبک‌های مقابله‌ای و مقایسه آن بین دختران نوجوان تیزهوش و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    پاکدامن, شهلامحمدی فر, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.138 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه ابعاد سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های مقابله­ای بود. ازآنجاکه هوش به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های شناختی می­تواند استفاده از سبک‌های مختلف را توجیه کند، به تفاوت این رابطه در نوجوانان دختر تیزهوش و عادی نیز پرداخته شد. روش: این پژوهش از نوع همبستگی و طرح پژوهشی از نوع پس­رویدادی بود. جامعه پژوهش شامل دختران (14– 19 سال) شهر تهران بود. با روش نمونه‌گیریخوشه‌ای تعداد 137 نفر از بین دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه­های سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده و سبک‌های مقابله­ای پاسخ گفتند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، رگرسیون گام‌به‌گام و آزمون Z استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد در کل نمونه، سبک مقابله‌ای اجتناب- گریز با بعد محبت از سبک‌های فرزندپروری رابطه منفی دارد. در دانش آموزان تیزهوش بعد کنترل از سبک‌های فرزندپروری ادراک ‌شده به‌صورت معکوس پیش‌بینیکننده‌ی سبک مقابله‌ای اجتناب – گریز است و در دانش آموزان عادی همین بعد توانست به‌طور معکوس استفاده از سبک مقابله­ای طلب حمایت اجتماعی را پیش‌بینی کند. به‌علاوه در دانش­آموزان تیزهوش، بعد محبت رابطه مستقیمی با سبک مقابله طلب حمایت اجتماعی داشت که آزمون Z نشان داد این رابطه در دو گروه عادی و تیزهوش تفاوت معناداری دارد. نتیجه­گیری: این نتایج حاکی از تأثیرسبک‌هایفرزندپروری در سبک‌های مقابله­ای فرزندان بودند. این تأثیر می‌تواند با توجه به ویژگی‌های فرزندان مثل توانایی شناختی متفاوت باشد.  
    کلید واژگان
    سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده
    سبک‌های مقابله‌ای
    نوجوانان تیزهوش

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه شهیدبهشتی، تهران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    http://www.ceciranj.ir/article_63655.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382141

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب