طراحی الگوی تضمین کیفیت برنامهریزی آموزشی دانشجو-معلمان در دانشگاه فرهنگیان
(ندگان)پدیدآور
میرکمالی, سیدمحمدپورکریمی, جوادفراستخواه, مقصودنامداری پژمان, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به الگوی تضمین کیفیت برنامهریزی آموزشی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش، کیفی و روش آن نظریه برخاسته از دادهها و طرح نوخاسته گلیزر میباشد. مشارکتکنندگان تحقیق شامل ۹ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه و ۶ نفر از مدیران عالی دانشگاه فرهنگیان مرتبط با مدیریت و برنامهریزی آموزشی و تضمین کیفیت بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون دپوی و گیلتین و با کاربرد نرمافزار MAXQDA استفاده شد. درباره مولفههای تضمین کیفیت، ۴۰ کد باز شناسایی شدند که در نهایت ۸ مقوله اصلی به دست آمد که عبارتند از برنامه درسی، برنامه غیر درسی، کارورزی، مربیگری و منتورینگ، موقعیت و فرایند یاددهی-یادگیری، استاد راهنمای کارورزی، الگوی نقش و معلم راهنما. در زمینه سیاستها و اقدامات ۱۰۷ کد باز و ۲۲ مقوله شناسایی شدند. پس از شناسایی مقولههای اصلی، گروه کانونی متشکل از سه نفر صاحبنظر در زمینه برنامه درسی، دو نفر صاحبنظر در زمینه مدیریت آموزشی و آموزش عالی و پژوهشگر برای دستیابی به الگو تشکیل شد. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در نهایت الگوی تضمین کیفیت برنامهریزی آموزشی طراحی و تدوین شد.
کلید واژگان
تضمین کیفیتبرنامهریزی آموزشی
تربیت معلم
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
استاد/دانشگاه تهراناستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران




