سنجش تطبیقی شاخصهای توسعه آموزشی در استان بوشهر
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وجود نابرابری و ابعاد مختلف آن از نشانههای مهم توسعه نیافتگی است، که رفع چنین کمبودهایی مستلزم نگرش و توجه جدی به نحوه پراکندگی شاخصهای توسعه در سطوح مختلف است. به منظور حل مسائل ناشی از عدم تعادل های منطقهای، گام نخست شناخت و سطحبندی مناطق از نظر میزان برخورداری در زمینههای مختلف است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابریهای آموزشی در سطح شهرستانهای استان بوشهر طی سالهای 1385 و 1390 انجام گرفته است. بر این اساس؛ در پژوهش حاضر سعی شده است تا 9 شهرستان استان بوشهر را بر اساس 12 شاخص آموزشی، بر پایه مطالعات کتابخانهای و عمدتا سالنامه آماری سالهای 1385 و 1390، با استفاده از مدلهای تاکسونومی عددی و شاخص ترکیبی توسعه انسانی، سطحبندی و میزان برخورداری این شهرستانها از نظر شاخصهای آموزشی تعیین شود. نوع پژوهش کاربردی- توسعهای میباشد، روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و برای تحلیل دادهها، ترسیم نقشه و نمودار از نرم افزارهای Excel ، Gis و Spss استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در بین شهرستان های استان بوشهر به حیث میزان برخورداری از شاخصهای آموزشی مورد نظر در سال 1385، شهرستانهای تنگستان و بوشهر به ترتیب با دارا بودن ضریب توسعه یافتگی (938/0) و ( 159/0 ) بر اساس تکنیک شاخص ترکیبی توسعه انسانی و (116/0) و (880/0) بر اساس تکنیک تاکسونومی عددی به عنوان برخوردارترین و محرومترین شهرستانهای استان و در سال 1390، شهرستانهای تنگستان و کنگان به ترتیب با دارا بودن ضریب توسعه یافتگی (814/0) و (15/0) بر اساس تکنیک شاخص ترکیبی توسعه انسانی و (304/0) و (879/0) بر اساس تکنیک تاکسونومی عددی به عنوان برخوردارترین و محرومترین شهرستانهای استان بوشهر محسوب گردیدهاند
کلید واژگان
سنجش تطبیقینابرابری
توسعه
آموزش
بوشهر
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01




