| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:25:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:25:42Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:25:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:25:42Z | |
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-03-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1395). سنجش تطبیقی شاخصهای توسعه آموزشی در استان بوشهر. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 5(10), 137-155. doi: 10.22080/eps.2017.1619 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22080/eps.2017.1619 | |
| dc.identifier.uri | http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1619.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381440 | |
| dc.description.abstract | وجود نابرابری و ابعاد مختلف آن از نشانههای مهم توسعه نیافتگی است، که رفع چنین کمبودهایی مستلزم نگرش و توجه جدی به نحوه پراکندگی شاخصهای توسعه در سطوح مختلف است. به منظور حل مسائل ناشی از عدم تعادل های منطقهای، گام نخست شناخت و سطحبندی مناطق از نظر میزان برخورداری در زمینههای مختلف است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابریهای آموزشی در سطح شهرستانهای استان بوشهر طی سالهای 1385 و 1390 انجام گرفته است. بر این اساس؛ در پژوهش حاضر سعی شده است تا 9 شهرستان استان بوشهر را بر اساس 12 شاخص آموزشی، بر پایه مطالعات کتابخانهای و عمدتا سالنامه آماری سالهای 1385 و 1390، با استفاده از مدلهای تاکسونومی عددی و شاخص ترکیبی توسعه انسانی، سطحبندی و میزان برخورداری این شهرستانها از نظر شاخصهای آموزشی تعیین شود. نوع پژوهش کاربردی- توسعهای میباشد، روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و برای تحلیل دادهها، ترسیم نقشه و نمودار از نرم افزارهای Excel ، Gis و Spss استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در بین شهرستان های استان بوشهر به حیث میزان برخورداری از شاخصهای آموزشی مورد نظر در سال 1385، شهرستانهای تنگستان و بوشهر به ترتیب با دارا بودن ضریب توسعه یافتگی (938/0) و ( 159/0 ) بر اساس تکنیک شاخص ترکیبی توسعه انسانی و (116/0) و (880/0) بر اساس تکنیک تاکسونومی عددی به عنوان برخوردارترین و محرومترین شهرستانهای استان و در سال 1390، شهرستانهای تنگستان و کنگان به ترتیب با دارا بودن ضریب توسعه یافتگی (814/0) و (15/0) بر اساس تکنیک شاخص ترکیبی توسعه انسانی و (304/0) و (879/0) بر اساس تکنیک تاکسونومی عددی به عنوان برخوردارترین و محرومترین شهرستانهای استان بوشهر محسوب گردیدهاند | fa_IR |
| dc.format.extent | 1206 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22080/eps.2017.1619 | |
| dc.subject | سنجش تطبیقی | fa_IR |
| dc.subject | نابرابری | fa_IR |
| dc.subject | توسعه | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | بوشهر | fa_IR |
| dc.title | سنجش تطبیقی شاخصهای توسعه آموزشی در استان بوشهر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 137 | |
| dc.citation.epage | 155 | |