شناسایی نیازهای آموزشی دانشجویان بر اساس سرمایه اجتماعی و نقش آن در ادراک آنان از جوّ آموزشی با تاکید بر برنامه ریزی آموزشی
(ندگان)پدیدآور
محترم, معصومهمتاله, شرارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی درونی نیازهای آموزشی دانشجویان بر اساس سرمایه اجتماعی و نقش آن در ادراک آنان از جوّ آموزشی: مطالعه موردی: دانشگاه شیراز بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای پس از انتخاب دانشکدههای علومتربیتی و روانشناسی و فنی و مهندسی به عنوان نمونهی پژوهش، کلیهی دانشجویان کارشناسی دانشکدههای مذکور به پرسشنامهها پاسخ کامل دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی (ترک زاده و محترم، 1391) و ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی (راف و همکاران، 1997) بود که بعد از محاسبه روایی و پایایی توزیع و گردآوری شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری تی تست تک نمونهای، همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، از نظر دانشجویان میانگین سرمایهی اجتماعی و مطلوبیت جوّ آموزشی و هر یک از ابعاد آنها از میانگین معیار (Q3) کمتر میباشد؛ ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی از طریق سرمایهی اجتماعی پیشبینی میشود (01/0≥ P و 58/0 = β). بدین ترتیب که رابطهی مثبت و معناداری بین ادراک دانشجویان از سرمایهی اجتماعی و جوّ آموزشی وجود دارد
کلید واژگان
ارزیابی درونیسرمایهی اجتماعی
ادراک از جوّ آموزشی
دانشجو
دانشگاه
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشیفارغ التحصیل دانشگاه شیراز




