فهم مضامین فلسفی داستانها و حکایتهای کتب فارسی دورة ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
سیدکلان, سیدمحمدبازدار قمچی قیه, مرتضیوقار, زهراعلیزاده, منصورجهانی, داریوشنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر فهم مضامین فلسفی داستانها و حکایتهای کتب فارسی دورة ابتدایی با روش پژوهش کیفی، از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعة آماری پژوهش را، داستانها و حکایتهای کتاب درسی فارسی بخوانیم دورة ابتدایی (دوم تا ششم ابتدایی) تشکیل میدهد. نمونة پژوهش به شیوة هدفمند، محتوای تمامی داستانها و حکایتهای فارسی در نظر گرفته شد و برای این منظور پس از بازخوانی داستانها و حکایتها و کدگذاری آنها، مقولههای محوری متن استخراج شد. در نهایت با عنایت به مقولههای فلسفی (هستیشناسی، شناختشناسی و ارزششناسی) هر یک از مقولههای محوری تحت مضامین فلسفی طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد: مضامین فلسفی اکثر مقولهها تحت معرفتشناسی و ارزششناسی قابل تبیین بودند و در برخی از موارد نیز هستیشناسی مورد توجه بوده است. در نتیجه، با توجه به نتایج به دست آمده، داستانها و حکایتهای مورد بررسی نیازمند بازنگری و بازتألیف بر مبنای "برنامة فلسفه برای کودکان" است.
کلید واژگان
داستانکتب فارسی ابتدایی
مضامین فلسفی
دورۀ ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
مدرس گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیانگروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2383-07002383-0719




