• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فهم مضامین فلسفی داستان‌ها و حکایت‌های کتب فارسی دورة ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    سیدکلان, سیدمحمدبازدار قمچی قیه, مرتضیوقار, زهراعلیزاده, منصورجهانی, داریوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    259.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر فهم مضامین فلسفی داستان­ها و حکایت­های کتب فارسی دورة ابتدایی با روش پژوهش کیفی، از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعة آماری پژوهش را، داستان­ها و حکایت­های کتاب­ درسی فارسی بخوانیم دورة ابتدایی (دوم تا ششم ابتدایی) تشکیل می­دهد. نمونة پژوهش به شیوة هدفمند، محتوای تمامی داستان­ها و حکایت­های فارسی در نظر گرفته شد و برای این منظور پس از بازخوانی داستان­ها و حکایت­ها و کدگذاری آن­ها، مقوله­های محوری متن استخراج شد. در نهایت با عنایت به مقوله­های فلسفی (هستی­شناسی، شناخت­شناسی و ارزش­شناسی) هر یک از مقوله­های محوری تحت مضامین فلسفی طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد: مضامین فلسفی اکثر مقوله­ها تحت معرفت­شناسی و ارزش­شناسی قابل تبیین بودند و در برخی از موارد نیز هستی­شناسی مورد توجه بوده است. در نتیجه، با توجه به نتایج به دست آمده، داستان­ها و حکایت­های مورد بررسی نیازمند بازنگری و بازتألیف بر مبنای "برنامة فلسفه برای کودکان" است.
    کلید واژگان
    داستان
    کتب فارسی ابتدایی
    مضامین فلسفی
    دورۀ ابتدایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    مدرس گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
    گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران
    گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_4167.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379743

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب