مرور دوره 10, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر دانش، حساسیت و نگرانی محیط‌زیستی دانش‌آموزان پایه هفتم متوسطه 

    سرمدی, محمد رضا؛ رضائی, مهدیه؛ روحانی فر, احمد (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    هدف از اجرای این پژوهش، مطالعه تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر دانش، حساسیت و نگرانی محیط‌زیستی دانش‌آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه شهر کرج بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، نیمه آزمایشی ...

  • تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان 

    سادات, سما؛ واحدی, شهرام (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    هدف پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل ٥٤ نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم منطقه یک شهر ...

  • بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی در دوره ابتدایی 

    میرباقری, سیده شکوفه؛ نوشادی, ناصر؛ نیکدل, فریبرز (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی در دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش ...

  • مقایسه‌ بازی‌های سنتی و نوین دوره ابتدایی از منظر ارزش‌آموزی 

    رضایی آقاجان, مریم؛ منادی, مرتضی؛ اخوان تفتی, مهناز (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    پژوهش کنونی با هدف مقایسه‌ی بازی‌های سنتی و نوین دوره ابتدایی از منظر ارزش‌آموزی انجام شده است. روش پژوهش، روش کیفی و جامعه­ی آماری 2506 بازی­ سنتی و 4040 بازی رایانه­ای و مشارکتی از دسته بازی­های نوین است که با نمونه­گیری ...

  • اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر احساس تنهایی و ناامیدی دانش‌آموزان 

    چراغ زاده, مینا؛ کردنوقابی, رسول؛ سهرابی, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر احساس تنهایی و ناامیدی دانش­آموزان دختر پایه سوم دبستان بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بوده و با استفاده از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش ...

  • شناخت شناسی کودکان پیش دبستانی درباره عدالت توزیعی 

    داورپناه, زهرا؛ سامانی, سیامک (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    هدف این پژوهش تبیین نحوه تصمیم‌گیری کودکان پیش‌دبستانی درباره توزیع منابع می‌باشد. نوع پژوهش کیفی است. نمونه مورد مطالعه ۳۰کودک مقطع پیش دبستانی( ۲۰دختر و ۱۰پسر ) با میانگین سنی 6/69 ماه بود که به روش نمونه‌گیری دردسترس ...

  • اثربخشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان در پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی 

    محمدی, فرزانه؛ کرامتی, هادی؛ فرزاد, ولی الله؛ عربزاده, مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    بسیاری از پژوهشگران برنامۀ « فلسفه بـه کودکـان» را یکی از ابزارهای مهم در پرورش مهارت های تفکر و خلاقیت می دانند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامۀ « فلسفه بـه کودکـان» بر پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی شـهر تهـران است. ...

  • تأثیر کلاس‌های UCMAS بر ارتقای چیرگی شناختی، سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان 

    غلامی, سمیه؛ رشیدفر, فیروزه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    مطالعه حاضر با هدف مقایسه چیرگی شناختی، حافظه فعال و سرعت پردازش دانش­آموزان شرکت­کننده در کلاسهای آموزش یوسی­مس و افراد غیر شرکت­کننده انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای بود که دو گروه تحت آموزش ...

  • ادراکِ کودک در اندیشه‌های والتر بنیامین و بازنمایی آن در فیلم دونده 

    ستوده, سجاد؛ ستوده, میلاد؛ صیاد, علیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
    در فلسفه و اندیشه­ی والتر بنیامین، مفهوم کودکی، ادراک و بازی کودکانه مسئله­ای بسیار کلیدی است و این مفهوم در سرتاسر نوشته­ها و آثار او حضوری پُررنگ و تاثیرگذار دارد. تاملات بنیامین در رابطه با مفهوم کودک از نخستین نوشته­های ...