امکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش «بخوان و بیندیش» از کتب فارسی دورۀ دبستان
(ندگان)پدیدآور
احمدی پور اناری, زهرهیاری دهنوی, مرادنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تفکر انتقادی شیوهای برای آموزش عمیق و عقلانی است که اغلب با پرسشهای باز مخاطب را به تأمل و کنجکاوی وامیدارد و موجب میشود تا او به درکی ژرف از موضوع مورد تأمل برسد. از همین روست که یکی از اهداف صریح و ضمنی اغلب نظامهای تربیتی، پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان میباشد. در کتب فارسی ابتدایی پایه دوم تا ششم، در هر فصل، بخشی با عنوان "بخوان و بیندیش" وجود دارد که شامل یک داستان است و دانشآموزان را به تأمل و ژرفاندیشی فرامیخواند. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، پژوهشگران با شیوه توصیف و تحلیل، امکان بهکارگیری و آموزش روش تفکر انتقادی را در داستانهای بخش "بخوان و بیندیش" فارسی ابتدایی مورد ارزیابی قراردادند. نتایج پژوهش نشان میدهد که داستانهای این بخش به جهت قالب، درونمایه و قدرت تخیل، ظرفیت طرح پرسشهای کلی برای پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان را دارد. بدین منظور، در راستای غنابخشیدن به شیوه آموزش تفکر انتقادی در آنها، نمونههایی از مفاهیم و پرسشهای فلسفی تکمیلکننده برای هر داستان پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
تفکر انتقادیپرسش فلسفی
کتاب درسی
فارسی ابتدایی
بخوانوبیندیش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیاناستادیار بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران،
شاپا
2383-07002383-0719




