نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدی پور اناری, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorیاری دهنوی, مرادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:20:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:20:29Z
dc.date.available1399-07-09T10:20:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:20:29Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-12-05en_US
dc.date.submitted1397-09-14fa_IR
dc.identifier.citationاحمدی پور اناری, زهره, یاری دهنوی, مراد. (1397). امکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش «بخوان و بیندیش» از کتب فارسی دورۀ دبستان. تفکر وکودک, 9(2), 1-23.fa_IR
dc.identifier.issn2383-0700
dc.identifier.issn2383-0719
dc.identifier.urihttp://fabak.ihcs.ac.ir/article_3546.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379730
dc.description.abstractتفکر انتقادی شیوه­ای برای آموزش عمیق و عقلانی است که اغلب با پرسش­های باز مخاطب را به تأمل و کنجکاوی وامی­دارد و موجب می­شود تا او به درکی ژرف از موضوع مورد تأمل برسد. از همین روست که یکی از اهداف صریح و ضمنی اغلب نظام‌های تربیتی، پرورش تفکر انتقادی دانش­آموزان می­باشد. در کتب فارسی ابتدایی پایه دوم تا ششم، در هر فصل، بخشی با عنوان "بخوان و بیندیش" وجود دارد که شامل یک داستان است و دانش­آموزان را به تأمل و ژرف­اندیشی فرامی­خواند. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام­ شده است، پژوهشگران با شیوه توصیف و تحلیل، امکان به­کارگیری و آموزش روش تفکر انتقادی را در داستان­های بخش "بخوان و بیندیش" فارسی ابتدایی مورد ارزیابی قرار­دادند. نتایج پژوهش نشان می­دهد که داستان­های این بخش به جهت قالب، درون­مایه و قدرت تخیل، ظرفیت طرح پرسش­های کلی برای پرورش تفکر انتقادی دانش­آموزان را دارد. بدین منظور، در راستای غنابخشیدن به شیوه آموزش تفکر انتقادی در آنها، نمونه­هایی از مفاهیم و پرسش­های فلسفی تکمیل­کننده برای هر داستان پیشنهاد شده است.fa_IR
dc.format.extent216
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofتفکر وکودکfa_IR
dc.relation.ispartofThinking and Childrenen_US
dc.subjectتفکر انتقادیfa_IR
dc.subjectپرسش فلسفیfa_IR
dc.subjectکتاب درسیfa_IR
dc.subjectفارسی ابتداییfa_IR
dc.subjectبخوان‌و‌بیندیشfa_IR
dc.titleامکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش «بخوان و بیندیش» از کتب فارسی دورۀ دبستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران،fa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage23


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد