| dc.contributor.author | احمدی پور اناری, زهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | یاری دهنوی, مراد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:20:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:20:29Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:20:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:20:29Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-12-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-09-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی پور اناری, زهره, یاری دهنوی, مراد. (1397). امکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش «بخوان و بیندیش» از کتب فارسی دورۀ دبستان. تفکر وکودک, 9(2), 1-23. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0700 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0719 | |
| dc.identifier.uri | http://fabak.ihcs.ac.ir/article_3546.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379730 | |
| dc.description.abstract | تفکر انتقادی شیوهای برای آموزش عمیق و عقلانی است که اغلب با پرسشهای باز مخاطب را به تأمل و کنجکاوی وامیدارد و موجب میشود تا او به درکی ژرف از موضوع مورد تأمل برسد. از همین روست که یکی از اهداف صریح و ضمنی اغلب نظامهای تربیتی، پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان میباشد. در کتب فارسی ابتدایی پایه دوم تا ششم، در هر فصل، بخشی با عنوان "بخوان و بیندیش" وجود دارد که شامل یک داستان است و دانشآموزان را به تأمل و ژرفاندیشی فرامیخواند. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، پژوهشگران با شیوه توصیف و تحلیل، امکان بهکارگیری و آموزش روش تفکر انتقادی را در داستانهای بخش "بخوان و بیندیش" فارسی ابتدایی مورد ارزیابی قراردادند. نتایج پژوهش نشان میدهد که داستانهای این بخش به جهت قالب، درونمایه و قدرت تخیل، ظرفیت طرح پرسشهای کلی برای پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان را دارد. بدین منظور، در راستای غنابخشیدن به شیوه آموزش تفکر انتقادی در آنها، نمونههایی از مفاهیم و پرسشهای فلسفی تکمیلکننده برای هر داستان پیشنهاد شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 216 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | تفکر وکودک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Thinking and Children | en_US |
| dc.subject | تفکر انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | پرسش فلسفی | fa_IR |
| dc.subject | کتاب درسی | fa_IR |
| dc.subject | فارسی ابتدایی | fa_IR |
| dc.subject | بخوانوبیندیش | fa_IR |
| dc.title | امکان و ظرفیت آموزش تفکر انتقادی در بخش «بخوان و بیندیش» از کتب فارسی دورۀ دبستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران، | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 23 | |