اثر بخشی آموزش فلسفه به کودکان بر راهبردهای یادگیری دانشآموزان و پایداری آن در طول زمان
(ندگان)پدیدآور
برنجکار, میلاداحقر, قدسیانصاریان, فهیمهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ، مطالعه اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر راهبردهای یادگیری دانشآموزان انجام شد. این ﭘـﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺷﺒﻪ آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺎ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن، ﭘـس آزﻣـﻮن، پیگیری و ﮔـﺮوه کنترل صورت گرفت. نمونه آماری شامل 50 نفر (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) بود. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای آموزش از کتاب های داستان های فکری فیلیپ کم و متیو لیپمن دریافت کردند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. ﭘﺲ از اﺗﻤـﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣـﺔ آﻣﻮزش از ﻫـﺮ دو ﮔﺮوه ﭘﺲ آزﻣﻮن و از گروه آزمایش پیگیری یک ماهه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه راهبردهای یادگیری استفاده شد .نتایج ﺗﺤﻠﻴــﻞ کوواریانس و آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین ﮔــﺮوه های آزﻣــﺎﻳﺶ و کنترل در راهبردهای یادگیری وجود دارد و میانگین گروه آزمایش در پس آزمون و پیگیری از گروه کنترل بیشتر بود و آموزش فلسفه به کودکان در افزایش راهبردهای یادگیری دانش آموزان در پس آزمون و پیگیری مؤثر بوده است.
کلید واژگان
آموزش فلسفه به کودکانراهبردهای یادگیری
دانش آموزان پسر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتدکترای تخصصی علوم تربیتی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات پژوهشگاه مطالعات دانشگاه. تهران. ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تهران مرکز
شاپا
2383-07002383-0719




