پرورش هوش معنوی از طریق برنامۀ «فلسفه برای کودکان»
(ندگان)پدیدآور
هدایتی, مهرنوشزریباف, مژگاننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گسترش سریع فنّاوری در قرن بیست و یکم و رواج روزافزون مشکلات بشری ما را بر آن میدارد که، بیش از هر چیز، به آنچه بهمنزلۀ دانش در اختیار کودکان قرار میدهیم حساس شویم و این دانش را با مهارتهای معنوی و قدرت تشخیص و تمیز اندیشمندانه همراه کنیم. از آنجا که متخصصان سازمان بهداشت جهانی انسان را موجودی زیستی، روانی، و معنوی تعریف کردهاند، متأسفانه در عملکرد نظام آموزشی رایج، بهنظر میرسد انتقال منابع انبوه دانش کمتر به معرفت هستیشناسانه و وجودگرایانه مزین است. هوش معنوی یکی از دستاوردهای ارزشمند محققان در چند سال اخیر است و توانسته پرده از بسیاری رمز و رازهای پیچیدة ذهن آدمی بردارد و ریشة بسیاری از رفتارهای آدمی را بیابد. در چند سال اخیر، در پی توجه به حیطۀ معنویت، بهمنزلۀ حوزهای هوشمندانه، آثار درخور توجهی در زمینة هوش معنوی پدید آمده است، اما اکثریت آنها بر اساس نگرشهای معنوی افراد بالغ و بزرگسال تألیف و تحقیق شدهاند و منابع و مآخذ بسیار کمی پیرامون رشد معنوی کودکان وجود دارد. این در حالی است که متخصصان در این زمینه بیتوجهی به معنویت را، در پرورش موجود انسانی، یکی از نگرانیهای اصلی مؤسسات آموزشی و درنهایت دغدغهای برای جامعه میدانند. شواهد متعددی دال بر منافع پرورش این جنبه از هوش در دوران کودکی و تمایل کودکان به آن است. این مقاله بر آن است که، ضمن توصیف و تعریف هوش معنوی، به اهمیت پرورش این جنبه از هوش در دوران کودکی بپردازد و امکان دستیابی به این هدف را از طریق اجرای برنامۀ «فلسفه برای کودکان» بررسی کند.
کلید واژگان
هوشهوش معنوی
فلسفه برای کودکان
حلقۀ کندوکاو
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی مشاوره، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیکارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی
شاپا
2383-07002383-0719




