مرور دوره 3, شماره 5 بر اساس تاریخ انتشار

  • قضاوت اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی پنج و شش‌‌ساله 

    خاکپور, مسعود؛ مهرآفرید, معصومه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-05-21)
    قضاوت اخلاقی به چگونگی نظر شخص دربارۀ مقررات، آداب، رسوم، و هنجارهایی که مردم باید در تعامل با دیگران رعایت ‌کنند و برداشت او از آن‌ها اشاره دارد. این پژوهش با هدف بررسی قضاوت اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی (پنج و شش‌ساله) انجام ...

  • پرورش هوش معنوی از طریق برنامۀ «فلسفه برای کودکان» 

    هدایتی, مهرنوش؛ زریباف, مژگان (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-05-21)
    گسترش سریع فنّاوری در قرن بیست و یکم و رواج روزافزون مشکلات بشری ما را بر آن می‌دارد که، بیش از هر چیز، به آن‌چه به‌منزلۀ دانش در اختیار کودکان قرار می‌دهیم حساس‌ شویم و این دانش را با مهارت‌های معنوی و قدرت تشخیص و تمیز ...

  • تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه‌های آسمان دورة ابتدایی بر اساس معیار‌های برنامة درسی «فلسفه برای کودکان» 

    مرعشی, سید‌منصور؛ هاشمی, سید‌جلال؛ مقیمی گسک, اعظم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-05-21)
    هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه‌های آسمان دورۀ ابتدایی در سال تحصیلی 1389 - 1390، از منظر توجه به مقوله‌های آموزش فلسفه به کودکان، است. روش پژوهش تحلیل محتوا ...

  • بررسی تأثیر اجرای برنامة «فلسفه برای کودکان» در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 تهران 

    نادری, عزت‌الله؛ تجلی نیا, ‌امیر؛ شریعتمداری, علی؛ سیف‌‌‌نراقی, مریم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-05-21)
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامۀ «آموزش فلسفه به کودکان» در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطۀ منطقۀ 14 شهر تهران است. این پژوهش به روش نیمه‌تجربی و با بهره‌گیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی ...

  • تبیین و ترسیم تفکری بینا برای کودکان نابینا 

    شیرمحمدی, عاطفه؛ عبدالهی‌‌‌‌‌پور, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-05-21)
    تفکر قوه‌ای از استعدادهای ذاتی بشر است که به وی توانایی می‌دهد پیرامون مسائل گوناگون بیندیشد و، با یاری آن، حقایق را تا حدودی که برایش مقدور است کشف ‏کند. فرد متفکر می‌تواند، دربارۀ هر موضوعی، منطقی بیندیشد و بینایی درونی ...

  • تعلیم و تربیت انتقادی و پیوند‌های آن با برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان 

    راجی, ملیحه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-05-21)
    برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان، به‌منزلۀ رویکردی تربیتی با محوریت گفت‌وشنود و با هدف پرورش تفکر مسئولانه، خلاق، و نقاد، متأثر از دیدگاه‌های تربیتی چندی است که در پژوهش‌های داخلی دربارۀ برخی از آن‌ها تحقیق و بررسی صورت گرفته ...